Gå til sidens hovedinnhold

Ikke vent! Legg om kostholdet nå!

Sommeren er den beste årstiden for kostholdsendringer, hevder kostholdsekspert.

Planlegger du å bli flinkere til å trene, til å spise sunnere eller mindre, samt kanskje gå litt ned i vekt?

«Ikke vent til høsten», anbefaler kostholdsekspert Camilla Andersen, utdannet ernæringsfysiolog fra Universitetet i Oslo, og grunnlegger av kostholds- og veiledningstjenesten Somebody.

Ned i vekt? Les mer om kostholdstjenesten Somebody her!

Usunne mengder
Andersen er opptatt av at alle skal kunne spise det de har lyst på, men kanskje begrense inntaket med hensyn til hyppighet og porsjoner.

- Det hele dreier seg om å velge en mindre ispinne, sier Camilla.

- Begynn med å tenke mengde. Det finnes strengt tatt ikke usunn mat, men det finnes usunne mengder. Et godt sommer-eksempel er is, og vil du unne deg en is hver dag, så velg en variant som ikke er stinn av kalorier.

Halvere kaloriinnholdet
Ved å sjekke næringsinnhold i is, enten ved å sammenligne selv, eller bruke en kostholdstjeneste som Somebody (her ligger både gamle travere og årets nyheter), er det lett å halvere kaloriinntaket, og vel så det.

- For eksempel så inneholder en «Løveis» 65 kalorier, mens en «Royal Trippel» inneholder 370 kalorier. Begge er fløteis på pinne. Hvis du spiser en is hver dag i en måned og velger «Royal», så blir du 1,3 kilo tyngre enn om du hadde valgt «Løveis», forklarer Camilla.

- Mer kunnskap skal det ikke til. - Når du vet hva maten i kostholdet ditt innholder, er det lett å gjøre endringer uten å miste matgleden.

Start om sommeren
Sommeren mener Camilla er den beste tiden for å gjøre endringer i kostholdet.

- Om sommeren er det tilgangen på gode råvarer stor. Rent kjøtt og grønnsaker som egner seg på grillen, fisk i folie, frukt og bær som snacks eller til dessert. Lyse og varme dager innbyr til bevegelse og lettere kost. En tung buk blir ubehagelig når sommeren skal nytes.

Velger kylling
- Selv velger jeg kylling på grillen. Rent kjøtt er alltid magert og det er verdifulle proteiner i kylling. Salat med en fettfri dressing med god smak, og matfløte på jordbærene.

- Alkoholfritt øl istedenfor brus sparer kroppen for enormt mange kalorier, smiler Camilla Andersen. – Men jeg burde vært mer i bevegelse enn jeg er. Må gjøre alvor av å kjøpe meg joggesko.


Vil du kombinere kunnskap med matglede! Opprette en kostholdsdagbok, lære å telle kalorier og erstatte kaloribombene i ditt kosthold med sunnere varianter?

Les mer om kostholdskalkulatoren Somebody her

Spare penger?
Som medlem av Nettavisens fordelsklubb, Norgespasset, får du abonnement på Somebody til rabattert pris.

Les mer her

Reklame

- Den beste barbecuesausen vi har smakt