Nettavisen.no

Tjenester
Foto: Crestock

Isen du kan unne deg med god samvittighet

Slik unngår du at kaloriregnskapet ditt går i pluss.

Når solen skinner er det deilig med is, men mange iskremer har veldig mange kalorier. Velger du en is med færre kalorier slipper du å være redd for at kaloriregnskapet ditt går i pluss.

Som kvinne skal ditt daglige kaloriinntak gjennomsnittlig ligge på ca. 1800 - 2000 kcal pr./per dag, som mann 2300 - 2500 kcal.

Så dersom du spiser en Snickersis eller en Vaffelkrone har du allerede brukt opp henholdsvis 270 eller 420 kcal av denne «kvoten».

Opp eller ned i vekt
Spiser du mer enn daglig anbefaling går du opp i vekt, spiser du mindre går du ned i vekt - det er den enkle sannheten.

Og da er det også lett å forstå at det er smart å holde seg de alternativene med færrest kalorier.

Vi har funnet fram til noen av de sunnere alternativene du kan velge mellom, om du har lyst til å unne deg en is i varmen og samtidig unngå vektøkning.

Ta kontroll!
Kostholdstjenesten SomeBodyhjelper deg med å telle kalorier, spise passe og miste vekt. Sett sammen ditt eget kosthold og bestem din egen vekt på SomeBody.

Klikk her for å lese mer!

Champis (Hennig-Olsen)
Ny av året med spennende ny champagnesmak er denne saftisen, som kun inneholder 51 kcal pr. stk.

Dream Yoghurtis med hagebærtrekk (Diplom-Is)
En deilig yoghurtis som gir deg en skikkelig sommerfølelse. Smart valg da hver enkelt kun inneholder 76 kcal.

Froosty Fruit (Hennig-Olsen)
Sparepakke med 8 forskjellige småis i en pakke. Smart valg til barna med kun 77 kcal pr. stk.

Pæreis (Diplom-Is)
Det blir ofte saftisene som stikker av med prisen når man skal kåre de med færrest kaloriinnhold, rett og slett fordi fløten er mer kaloririk enn vann.

Pæreisen er derfor også et godt alternativ med 90 kcal.

Gamle travere
Ok, de er gamle og kanskje litt kjedelige men om de allikevel stagger issuget bør de være med på listen pga. innholdet.

Pin-up (Diplom-Is)
En klassiker til både barn og voksne som kun bidrar med 120 kcal.

Lollipop (Diplom-Is)
En annen klassiker som ikke går av moten for deg som er glad i saftis. Fortsatt med sjokoladetrekk inneholder den kun 70 kcal.

Unn deg gjerne en Krone-is
Diplom-Is forteller på sine nettsider at kroneis med jordebær er den mest solgte isen i Norge, og de selger ca. 5,8 millioner av denne hvert år. En kroneis inneholder ca. 260 kcal og er det din favoritt skal du unne deg en med god samvittighet, men kanskje ikke hver dag.

Is til dessert
Innholdet varierer litt på de ulike dessertisene, men som tommelfingerregel når du kjøper du Royal (Diplom-Is) eller Crème (Hennig-Olsen) så kan du beregne ca. 100 - 115 kcal pr./per desiliter is. Jo mindre jo bedre altså, så tenk deg om før du forsyner deg en gang nr. 2.

Tips: Vaniljeis med peanøtter er en amerikansk variant som er kjempegod, og i nøtter finner man i tillegg det sunne fettet du fint kan spise. Bytt ut sjokoladesausen med nøtter og du får en sunnere og mer velsmakende dessert.

Hyppighet og mengde
Camilla Andersen er ernæringsfysiolog og grunnlegger av den norske kostholdstjenesten Somebody.no. Hun mener at det skal være lov å kose seg litt, men er veldig opptatt av hyppighet og mengde og mener mye av problemet i dag ligger i nettopp dette.

- Verken voksne eller barn burde spise gigantstore iskremer, og derfor er det svært gledelig at produsentene nå har kommet mini-is på markedet. Det er ofte ikke så mye som skal til, og med mini-is er det lov å unne seg is litt oftere.

- I tillegg til størrelsen er selvfølgelig hyppighet viktig, men en is om dagen på sommeren er greit, så lenge den ikke er stor. Lag gjerne hjemmelaget smoothie-is til barna, så holder du sukkerinntaket nede.

På Somebody kan man rangere alle is, og se hvilke som inneholder flest og færrest kalorier. Har man favoritter kan det vært fint å sjekke disse opp i mot alternativene.

Ned i vekt med rett kosthold!
Har du lyst til å få kontroll over inntaket? På Somebody kan du lære mer om hvordan du kan spise riktig og miste vekt ved å forholde deg til ditt eget kaloribehov.

Få vite hva ditt kaloribehov er, sjekk kalorisynderne i ditt kosthold, sammenlign og bytt ut matvarer, før dagbok og få tips til hvordan du kan spise annerledes.

Les mer om kostholdstjenesten Somebody her