Nettavisen.no

Tjenester
(Thinkstock.com)

Iskrem: Kaloribombe eller ikke?

Velger du smart, eller er din favorittis blant de feteste på markedet?

Har du noen gang tenkt over at det er stor forskjell på kaloriinnholdet i iskrem. Da tenker vi ikke på fenomenet «lettis», men rett og slett på de store forskjellene fra en ordinær iskrem til en annen.

Sunn frokost: Hjemmmelagde knekkebrød

Smarte valg
I matvarebasen til kostholdstjenesten Somebody.no, en tjeneste for deg som vil lære å bli slank og sunn med et fornuftig kosthold, kan man sjekke hele 12 500 matvarer mot hverandre. Vi tenkte vi skulle sjekke hva som var smarte isvalg.

Store forskjeller
Se hvor mange kalorier som skiller noen utvalgte istyper under, og les kommentarene til ernæringsfysiologen Camilla Andersen, som står bak kostholdstjenesten Somebody.no.

Nederst i saken finner du også ernæringsfysiologens anbefalning til barna.

Ler mer om kostholdsprogrammet Sombody

Kroneis Sjokolade (Diplom is, 1 stk. = 73 g))

Kalorier: 226 kcal
Fett: 12,4 gram
Sukker (tilsatt): 18,8 gram
Karbohydrater: 25,6 gram

En klassiker blant kjeksis, som aldri går av moten.

Ernæringsfysiologens kommentar:
Det tilsatte sukkeret fyller opp drøyt 1/3 av maks daglig anbefaling for voksne. Skal du kose deg med is, men samtidig passe vekten, finnes det smartere valg. Denne isen er også i største laget for barn. Barn mellom 2 og 5 år bør ikke få i seg mer enn 30 g tilsatt sukker på en dag.

Softis (Hennig Olsen, 1 stk. = 100 gram)

En «Softis» er overraskende nok mindre usunn, enn den folkekjære kronesisen.

Kalorier: 172 kcal
Fett: 7,3 gram
Sukker (tilsatt): Ikke oppgitt
Karbohydrater: 21,6 gram

Ernæringsfysiologens kommentar:
Dette er også en stor is, men litt bedre valg enn kroneis. For barn vil jeg si denne er for stor.

Sandwich (Hennig Olsen, 1 stk. = 63 gram)

Også en god klassiker, men ikke den sunneste varianten.

Kalorier: 192,8 kcal
Fett: 6,3 gram
Sukker (tilsatt): 17,3 gram
Karbohydrater: 30,9 gram

Ernæringsekspertens kommentar:
Dette er også en stor is som bidrar med en del sukker. Man bør tenke seg om og ikke velge så stor is hvis man vil spise is ofte i sommer.

3158640

Skruven Tropical (Diplom is, 1 stk. = 110 gram))

Dette er en populær is blant barna, og selv om den ikke inneholder all verden av kalorier, så husk på at den har hele 19 gram sukker.

Kalorier: 88 kcal
Fett: 0,1 gram
Sukker (tilsatt): 19,3 gram
Karbohydrater: 21,8 gram

Ekspertens kommentar:
Man sparer kalorier men ikke sukker. Dette er ikke noe bedre valg enn feks kroneis hvis man ser på sukkerinnholdet. På grunn av sukkerinnholdet er denne fortsatt for stor for små barn, mener jeg.

Dream Yoghurtis med hagebærtrekk (Diplom-is, 1 stk. = 66 gram)
Få kalorier, og lite fett. Kanskje også et godt alternativ til barna?

Kalorier: 75,2 kcal
Fett: 1 gram
Karbohydrater: 14,5 gram
Sukker (tilsatt): Ikke oppgitt

Ekspertens kommentar:
Tilsatt sukker er ikke oppgitt, men karbohydrat-innholdet er lavere enn andre like store iser, så her er det sukker å spare. Lavt kaloriinnhold også gjør dette til et smartere valg.


Snickers Xtra (Diplom is, 1 stk. = 72 gram)
God, men ekstra mange kalorier. Med andre ord, ikke denne du spiser til hverdags.

Kalorier: 280,8 kcal
Fett: 17,4 gram
Karbohydrater: 25,2 gram
Sukker (tilsatt): Ikke oppgitt

Ekspertens kommentar:
Her begynner man å snakke kaloribombe. Bør ikke velge denne for ofte.

Frutz Rasberry Passion (Diplom is, 1 stk. = 63 g)
Vi tar med en lettis for sammenligningens skyld. Den har ikke så mange færre kalorier enn annen saftis, og bekrefter regelen om av saftis alltid er mindre fetende enn kremis.

Kalorier: 65,8 kcal
Fett: 0,1 gram
Karbohydrater: 15,7 gram
Sukker (tilsatt): Ikke oppgitt)

Ekspertens kommentar:
Lav på kalorier og fett, men du får litt sukker på kjøpet. Likevel et smartere valg.

Heia saftis
Resultatet bekrefter at man bør holde seg til saftis om man vil unngå de unødvendige kaloriene, men man bør allikevel være oppmerksom på sukkermengden. En annen viktig huskeregel man bør legge seg på minne er at en mindre is alltid er et bedre alternativ.

Generelt skal man velge is med minst mulig kalorier og minst mulig sukker, men mengde og hypppighet er også av betydning.

Ekspentens anbefalning
« Løveis fra Hennig Olsen er et eksempel på en «perfekt» barneis når man kjøper is ute, med 64 kcal og 5.3 g tilsatt sukker», sier Andersen.

«Det er også multi-pack med f.eks. Hello Kitty ispinne fra Diplom is, som kun 53 kcal og 2.8 g tilsatt sukker. Om sommeren når barna gjerne vil ha is hver dag, er dette det beste valget å ha tilgjengelig i fryseren hjemme.»

Stabil vekt med bevisst kosthold
Vil du sjekke flere is, iskaker, literis, kaker og mat generelt? Eller lage deg en kostholdsplan for å unngå å spise for mange unødvendige kalorier i hverdagen?

Med Somebodys kostholdsprogram kan du gjøre begge deler, i tillegg til å sammenligne matvarer og få tips og råd om ditt kosthold.

Tjenesten driftes av ernæringsfysiolog Camilla Andersen, som mener man bare trenger et litt mer bevisst kosthold, for å holde de unødvendige kiloene borte.

Klikk her for å lese mer om Somebody