At musikere lar seg inspirere av andre artister og stilarter er ikke nytt. Det har skjedd til alle tider, og er ikke nødvendigvis et onde. Utallige klassikere og nye genre er blitt skapt på denne måten, og enkelte ganger er det nye verket langt bedre enn originalen.
Noen artister og band har vært flinke med kreditering og villig oppgitt inspirasjonskilder, mens andre har tjent seg styrtrike på å stjele fra kollegers verk.
Denne artikkelen tar for seg noen av verdenshistoriens mest kjente sanger som inneholder samples og elementer fra andre låter.
Vi begynner med et mesterverk som gjentatte ganger er blitt kåret til verdens beste rockelåt.
Led Zeppelin – Stairway to Heaven
Det akustiske gitarspillet i starten av Stairway to Heaven er slående likt et parti i låta Taurus av det amerikanske bandet Spirit. Taurus ble utgitt i 1968, tre år før Stairway to Heaven, og Led Zeppelin varmet også opp for Spirit i en av bandets første USA-turneer. Låtskriver og gitarist Jimmy Page skal også ha vært fan av Spirit, så det hersker ingen tvil om hvilken låt som var inspirasjonskilden til Stairway to Heaven.
Stairway to Heaven
Taurus
Queen - Another One Bites the Dust (og haugevis av andre låter)
Nile Rodgers og Bernard Edwards var to av discoindustriens største låtskrivere, produsenter og musikere. De stod blant annet bak Chic og Sister Sledge og skrev og produserte Diana Ross’ mestselgende album Diana fra 1980.
Et år tidligere, i 1979, ga de ut superhiten Good Times med Chic.
Samme år skulle Rapper's Delight av The Sugarhill Gang bli den første store, kommersielle hip hop-suksessen med et salg på over fem millioner singler. Den drivende basslinjen i Rapper's Delight er identisk med Bernard Edwards’ suggerende bass i Good Times, men Chic-gutta ble ikke kreditert før de truet The Sugarhill Gang med søksmål.
Rapper's Delight
Året etter utgivelsene av Good Times og Rapper's Delight dukket det opp en enda større hit med nesten den samme basslinjen:
Another One Bites the Dust skal være Queens mestselgende låt (over sju million singler), og ifølge Bernard Edwards ble låta til etter at Queens bassgitarist John Deacon (som er kreditert som låtskriver) skal ha «hengt rundt» i Chic-guttas slicke studio.
Another One Bites the Dust
Another One Bites the Dust er også delvis bygget på Kurtis Blow-låta Christmas Rappin' (1979):
Andre kjente låter som er inspirert av Good Times:
Blondie - Rapture
Daft Punk – Around The World
Vanilla Ice – Ice Ice Baby
I 1989 føk den amerikanske rapperen Vanilla Ice rett til topps på Billboard Hot 100 med landeplagen Ice Ice Baby (nummer 2 på VG-lista). Den tøffe basslinjen kunne snu opp ned på hvilket som helst dansegulv vinteren 89/90, men det er selvsagt ikke middelmådigheten Vanilla Ice som var den geniale arkitekten.
Basslinjen er nemlig stjålet fra Under Pressure (1981) av Queen og David Bowie. Ice Ice Baby var egentlig B-siden på Vanilla Ices coverlåt Play That Funky Music (Wild Cherry, 1976), men salget av Play That Funky Musicvar labert før DJ-ene i stedet begynte å spille baksiden. Vanilla Ice hadde ikke kreditert verken Queen, David Bowie eller Wild Cherry for Ice Ice Baby og Play That Funky Music, og han måtte senere ut med en halv million dollar til Wild Cherrys låtskriver Robert Parissi.
Ice ICe Baby
Under Pressure
The Clash - London Calling
London Calling fra årsskiftet 1979/80 er The Clashs mest populære sang og er solgt i mer enn fem millioner eksemplarer. Det er imidlertid ikke så mange som vet at den kjente åpningen på låta er veldig lik starten på Dead End Street av The Kinks (1966).
London Calling
Dead End Street
Finn ut hva blant andre Deep Purple, George Harrison og The Verve har knabbet på neste side.
Deep Purple - Smoke on the Water
Trodde du Ritchie Blackmore fant på verdens mest kjente gitarriff helt av seg selv? Da tar du grundig feil. Brasilianske Astrud Gilberto huskes best for The Girl From Ipanema, men hun og den kanadiske jazzkomponisten Gil Evans stod også bak låta som ga Deep Purple inspirasjon til Smoke on the Water-temaet.
Smoke on the Water
Astrud Gilberto og Gil Evans - Maria Quiet (1965)
Når vi først er inne på Deep Purple tar vi med to av bandets øvrige superhits:
Black Night (1970) er ikke så veldig ulik Rick Nelsons – Summertime fra 1962.
Black Night
Summertime
Og Child In Time (1970) er inspirert av It's A Beautiful Days Bombay Calling (1969). Den er igjen bygget på en Vince Wallaces sang ved samme navn.
Child In Time
Bombay Calling
Vince Wallace
George Harrison - My Sweet Lord
George Harrison leverte flere gode album etter Beatles-perioden, men han fortjener litt pepper for sin største hit som soloartist. My Sweet Lord (1970/71) er nemlig påfallende lik The Chiffons-låta He's So Fine fra 1962/63. George Harrison ble saksøkt for plagiat i 1971, men søksmålet ble ikke endelig avgjort før ti år senere.
My Sweet Lord
He’s So Fine
Ray Parker Jr. – Ghostbusters
Ray Parker Jr. stod bak en av de desidert største hitene på midten av 80-tallet (nr 1 i USA, 2 i England). Men bare et halvt år før Ghostbusters ble utgitt i 1984, hadde Huey Lewis & News en topp seks-hit med låta I Want a New Drug, som inneholder mange like elementer.
Huey Lewis var den første som ble spurt om å skrive tittelsporet til Ghostbusters-filmen, men han avslo tilbudet fordi han var opptatt med soundtracket til Back to the Future.
Ray Parker Jr. ble raskt saksøkt av Huey Lewis, og partene ble enige om et forlik som blant annet innebar at ingen av dem skulle uttale seg offentlig om søksmålet i ettertid. I 2001 snakket imidlertid Huey Lewis om striden i et magasinintervju, noe som førte til at Ray Parker Jr. gikk til søksmål.
Det hører med til historien at basslinjen i både I Want a New Drug og Ghostbusters kan være rappet fra M-låta Pop Muzik fra 1979.
Ghostbusters
I Want a New Drug
Pop Muzik
The Verve – Bitter Sweet Symphony
I 1997 hadde britiske The Verve stor suksess med singelen Bitter Sweet Symphony. Låtas tema er hentet fra en orkesterversjon av Rollings Stones-sangen The Last Time fra 1965. The Verve skal ha klarert rettighetene på forhånd og inngått en 50/50-avtale, men etter at låta ble en hit og pengemaskin ble The Verve saksøkt av Abkco Records, som eier Stones-materialet fra 60-tallet.
- Dette er den beste låta Jagger og Richards har skrevet på 20 år, var The Verves låtskriver Richard Ashcrofts sarkastiske og bitre kommentar til at bandet mistet inntektene fra Bitter Sweet Symphony.
Bitter Sweet Symphony
Andrew Oldham Orchestra - The Last Time (veldig lik Bitter Sweet Symphony)
Rolling Stones - The Last Time (veldig ulik Bitter Sweet Symphony)
HTML EMBED
I 2002 hadde Truth Hurts en nokså stor hit med hip hop/R&B-låta Addictive. Sangen inneholder både vokal og elementer fra Bollywood-sangen Thoda Resham Lagta Hai fra 1981 med indiske Lata Mangeshkar på vokal.
Låtskriverne og plateselskapet Aftermath tenkte vel at de ville slippe unna kreditering og royalties ettersom originalen er helt ukjent i USA, men de glemte nok å sjekke hvem Lata Mangeshkar er. Den 82 år gamle sangerinnen har bidratt på over 30.000 innspillinger, og er like kjent i India, Pakistan og omkringliggende land som Elvis og Beatles er til sammen i den vestlige verden. Det tok ikke lang tid før copyright-eieren Saregama India saksøkte plateselskapet Aftermath for 500 millioner dollar.
Truth Hurts
Thoda Resham Lagta Hai
En gåte til slutt: Hva får du når du parer Beatles-låta Ob-La-Di, Ob-La-Da (1968) med Simon & Garfunkels Cecilia (1970) og legger på en hes vokal?
Svar: Offsprings Why Don't You Get A Job? (1998).
Why Don't You Get A Job?
Cecilia
Ob-La-Di, Ob-La-Da
Hva med artikkelen du leser, er den også et plagiat? Tja. En del info er sugd fra eget bryst, men vi har sjekket fakta med Wikipedia og andre kilder og latt oss inspirere av flere rip-off-oversikter på nettet:
Cracked.com