Nettavisen.no

Tjenester

Lettere å klage på ferien

Nå skal det bli lettere å klage på en pakketur du ikke var fornøyd med.

(SIDE2): Lov om pakkereiser, eller pakkereiseloven, fikk fra nyttår noen endringer som vil gi deg som reisendes sterkere rettigheter. «Pakkereise» er en definisjon som utvides slik at flere i reiselivsnæringen blir omfattet av loven.

Endringene klargjør hva som gjelder ved bestilling av «skreddersydde» feriereiser, særlig på nett, der kunden ofte selv velger ut elementene.

Flere beskyttet mot konkurs
Reisegarantifondet sikrer kunder mot konkurser, og gjaldt tidligere kun de som bestilte pakkereiser, men heretter er også pakkereisearrangørenes salg av separate flyseter omfattet av garantiordningen.

Videre skal pakkereiseliknende arrangementer som består av transport og innkvartering omfattes. Dette betyr at kunder som kjøper fly og hotell til samme reisemål av et reisebyrå vil være beskyttet mot reisebyråets konkurs.

Standardbrev
Dagens klageordning for pakkereiser styrkes. I dag er en del aktører i bransjen ikke med i Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser. Lovendringen innebærer en plikt for alle medlemmene av Reisegarantifondet til å delta i en klagenemnd. Kommer du ingen vei med motparten, skal du kontakte Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser.

På Forbrukerrådets nettsider kan du les mer om dine rettigheter på ferieturen. Her har de også utarbeidet et standardbrev for klager på pakkereiser i klageveilederen «Klikk & Klag».

Her finner du flere tjenester fra Side2-reise.

Les også: Dine rettigheter i luftfarten