Nettavisen.no

Tjenester
mobiltips

Fikk saftig mobilregning etter ferien

Men i dag er det nesten umulig å komme opp i svimlende summer ved tilfeldigheter.

Karen Kalstad er teamleder på kundesenteret til mobiloperatøren One Call. I sommermånedene gir hun mange råd om bruk av mobildata i utlandet.

Det er fellesferie og nordmenn reiser i hopetall til utlandet for å bade, sole seg og nyte sommerfri. Med på reisen er selvsagt smarttelefonen som skal brukes flittig også i ferien.

Karen Kalstad er teamleder på kundesenteret til One Call, og har jobbet for mobiloperatøren i 3,5 år. Hun forteller at det er mer pågang om sommeren fra folk som har spørsmål om mobildata i utlandet.

- Typiske spørsmål er hvor mye det koster å bruke mobildata, og hva man kan bruke det til, sier hun.

Kalstad påpeker at det er greit å lese e-post og avisen, men at du kanskje ikke bør se alle videoene du får opp på Facebook.

Ikke nødvendig å skru av dataroaming

Heldigvis for norske mobilkunder har det blitt vesentlig billigere å bruke mobildata i EU og EØS de siste årene, og man trenger slett ikke å skru av dataroamingen når man er på utenlandsreise. Men det kan være greit å ta noen forhåndsregler ifølge Kalstad.

- Gå inn på generelle innstillinger og skru av push-funksjonalitet, bruk trådløse nett når det er tilgjengelig og last ned kart og Spotify-lister på forhånd, tipser hun.

Hun forteller at folk fortsatt er usikre på mobilbruk i utlandet og hva man bør passe på. Det hender fremdeles at folk ringer etter ferien og er fortvilet over en saftig mobilregning, men det blir stadig færre av disse. I dag er det knapt mulig å komme opp i svimlende summer dersom du selv ikke «ber» om det. Mobiloperatørene har maksgrenser på mobildata i tillegg til varsling. Likevel husker Kalstad godt én bestemt episode.

- For et par år siden fikk vi telefon fra en som hadde vært på ferie i Egypt hvor forbruket av datatrafikk bikket 25 000 kroner, sier Kalstad.

Kunden hadde hatt telefonen på automatisk oppdatering slik at alle apper ble oppdatert automatisk, pushfunksjonen var påslått og ting som værtjenester og lignende ble oppdatert kontinuerlig. Det tok tid før One Call oppdaget det høye forbruket fordi mobilbruk i utlandet går gjennom en utenlandsk mobilopereatør, og det var den gang vanskelig å se forbruket umiddelbart. 

Kundeopplevelsen er viktigst

Heldigvis var One Call til stor hjelp for kunden.

- Det er forbrukerens ansvar, men det er viktig å bruke skjønn i slike sammenhenger. Vi gjør mye «good will» for kundene i situasjoner som dette, og prøver å bli enig med kundene slik at saken får et utfall begge parter kan leve med, sier hun.

I Egypt-saken involverte One Call flere parter i bedriften, blant annet kundeavdelingen. Løsningen ble til slutt en enighet rundt regningen som kunden kunne leve godt med, kundeopplevelsen ble god selv om uhellet hadde vært ute.

- One Call lærte også av denne saken. Det er kundeopplevelsen vi lever av med tanke på at vi ikke har noen bindingstid, ingen blir tvunget til å bli hos One Call. Derfor søker vi alltid å bygge gode løsninger som gir kundene forutsigbarhet og gode opplevelser, sier Kalstad. 

100 MB for 59 kroner

I dag har One Call gode løsninger når det kommer til bruk av mobildata i utlandet, og bruker blant annet varslinger for at kundene skal ha kontroll over sitt forbruk. Mobiloperatøren fraråder ikke at du skal lese e-post og avisen på mobilen i Syden, men oppfordrer alle som vil bruke mobilen på ferie i EU og EØS til å kjøpe One Calls EU-pakke.

- Eu-pakken gir deg 100 MB datatrafikk for 59 kroner, og varer på hele reisen din. Når EU-pakka er brukt opp får du beskjed på SMS, og du kan velge å kjøpe en pakke til hvis du har lyst, avslutter Kalstad.

Les mer om One Call og EU-pakka her.