Nettavisen.no

Tjenester
(Thinkstock.com)

Ned 10 kilo for alltid

Bytter du ut disse hverdagsproduktene, er du kvitt noen kilo for godt.

Høsten er her, og treningsstudioene fylles igjen opp av optimistiske nordmenn, som vil ha av seg kiloene som har sneket seg på gjennom sommeren.

Jentene vil inn i skinnende høstbukser og åletrange pennalskjørt mens gutta kanskje vil stramme seg opp litt.

Ned i vekt på 1-2-3

Tell kalorier, før dagbok og lag din personlige diett her!

Kostholdsendring
Men ikke alle synes det er like lett å finne tid og motivasjon til trening, mens andre igjen føler ikke treningen gir ønsket uttelling.

«Skal du ned i vekt så hjelper det ikke bare å trene - du må også endre kostholdet», sier ernæringsfysiolog Camille Andersen, grunnlegger av kostholdstjenesten Somebody - et nettsted for å få kontroll over inntaket, forslag til alternative matvarer og ekspertråd.

Bytt ut matvarer
En kjapp måte å ta av noen kilo på er å bytte ut noen av verstingene på handlelisten, og erstatte de med sunnere varianter.

Vi har benyttet sammenligningsfunksjonen på Somebody til å finne ut hvordan vi lettest kan ta av 10 kg, eller 9,8 kg for å være eksakt.

Melk
Dersom du drikker 3 dl Tine lettmelk hver dag, og bytter ut melken med Tine Ekstra Lett, som ernæringsfysiologene anbefaler, så vil du spare kroppen for 24,7 kcal og 2,4 gram fett, noe som tilsvarer hele 1,3 kg pr. år.

Salami
Er du fan av salami, eller lar barnet ditt få salami både til lunsj og kvelds, så er det mange gram fett å spare her. Bytter du ut jubelsalamien til Grilstad med Go` og mager salamien fra Gilde, så kan du spare kroppen for hele 3 kg pr. år.

Frokost
Frokost sies å være dagens viktigste måltid, men hva du putter i deg kan ha store konsekvenser for vekta. Blander du for eksempel lettmelk i en litt usunn frokostblanding, så kan det alene stå for nesten 7 kg av vekten din. Det kan med andre ord koste å være slumsete med valg av frokost.

Her sammenligner vi Fitness & Fruits Nestle med Fruktmüsli økologisk Coop Änglamark.

Husk på at fremgangsmåten kun fungerer dersom alle andre faktorer holdes konstante. Det betyr ikke at du ikke kan spise usunt, men begynner du for eksempel å spise litt mer sjokolade, må du minke inntaket av kalorier fra et annet sted.

Bytte ut flere matvarer?
Vil du finne flere matvarer å erstatte for enkel vektreduksjon? På kostholdstjenesten Somebody som ernæringsfysiolog Camilla Andersen står bak, kan du sjekke innholdet i de fleste matvarer, rangere, sammenligne og bytte.

Du kan også lage en dagbok slik at du lett kan få oversikt over hvor mange kalorier du får i deg hver dag, og dermed ikke spise mer enn anbefalt dagsrasjon.

Klikk her for å lese mer om Somebody