Nettavisen.no

Tjenester
(Thinkstock.com)

Ned i vekt før julebordet?

Her er de 5 triksene du trenger, men du må starte nå.

Det finnes noen faktorer som vil hjelpe deg til å gå ned i vekt automatisk, ifølge womenshealthmag.com.

Slik slipper du slankekurer og hardtrening:

1. Slankevenner
Det er mye hyggeligere å dele en pose potetgull med noen andre, enn å spise den sammen med en som ikke vil ha av hensyn til vekt og helse. Da får du dårlig samvittighet.

Derfor er det kjempefint om flere i familien eller en god venn er med på «slankeprosessen». Dere vil inspirere hverandre til å tenke over hva dere putter i kroppen.

Det samme gjelder faktisk når det kommer til trening.

Hvis du ikke har noe støtte rundt deg så slå deg sammen med noen venner på treningssenteret eller finn noen på et forum på nettet.

Det å ha noen å dele fortvilelse, glede ved måloppnåelse og tips med er uvurderlig.

Bli med i et kostholdssamfunn?
Det kan være en smart investering å bli med i et kostholdssamfunn. Somebody.no er et kostholdssamfunn Nettavisen samarbeider med, startet opp av ernæringsfysiologen Camilla Andersen for å gi folk en mulighet til å ta kontroll over sitt eget kosthold.

På Somebody finner du likesinnede du kan snakke med og få tips av, i tillegg til en rekke andre funksjoner som mulighet til å lage kostholdsdagbok, sjekke innholdet i alle matvarer, rangere matvarer for å finne bedre alternativer etc.

Klikk her for å lese mer om Somebody

2. Ingredienser
Det er kanskje litt kjedelig å studere det med liten skrift på baksiden, men det er veldig smart.

Så fort du kommer inn i det og har gjort det til en vane vil du ikke klare å slutte. Samtidig blir det lettere å styre unna de verste matvaresynderne.

Sliter du med liten skrift, eller føler du ikke har tid? En enklere måte å få oversikt på er å bli med i en kostholdsklubb som Somebody.

Her kan du lage kostholdsdagbok og se innholdet i maten enkeltvis og sammenlagt. Da er det også lettere å bytte ut matvaresyndere med bedre alternativer direkte.

3. Spiserutine
Når helgen kommer har vi en tendens til å spise annerledes enn vi gjør ellers i uken.

Vi unner oss mer enn bare lørdagskos, kanskje fordi vi sover lengre, spiser en stor brunsj i stedet for frokost og snacks når man så blir sulten en time før middag, spiser middag med flere kalorier og avslutter det hele med godteri og snacks.

Forskning viser at dette bidrar til at vi legger på oss hele 4 kilo mer i løpet av et år.

Så hva er løsningen? Ekspertene sier man skal holde seg til det samme søvnmønsteret som man har på hverdager, og også det samme måltidsmønsteret.

Spiser du mer likt det du gjør i hverdagen ellers, vil det være lettere å unngå de ekstra kiloene.

4. Lag mat selv
Har du lagt deg til uvanen med å spise ute litt for ofte? Det er kanskje lettvint men i lengden vil du også merke det på vekta.

Forskning viser nemlig at man i gjennomsnitt får i seg hele 184 kcal mer om man spiser ute, og 227 hvis du velger fastfood.

Derfor anbefales du å lage maten selv, hjemme. Da kan du sjekke innholdet og føre det i dagboken hvis du vil slik at du alltid har kontroll på kaloriene.

Er rettene dine for kaloririke bør du ta grep for å endre dem. Du kan bruke en mindre fet ost, erstatte en større del av middagstallerkenen med grønnsaker, spise behandlet kjøtt sjeldnere etc.

I tillegg kan du ta med i beregningen at du forbrenner mer kalorier på å lage mat, enn ved å sitte og vente på den.

5. Belønning
Det funker på ungene og det funker på oss. På noen arbeidsplasser belønner til og med sjefen folk for å gå ned i vekt, eller for å trene.

Forskning har vist at arbeidere som ble belønnet av sjefen gikk ned hele 12 % mer i vekt enn de som ikke ble belønnet.

Vil ikke sjefen gi deg penger så lag din egen belønning.

For eksempel kan du gi deg selv en 100-lapp for hver kilo du går ned, legge dem i en liten boks og velge et hyggelig formål du vil bruke pengene på.

Et fint klesplagg, en manikyr/pedikyr, en langweekend i en storby e.l. Det gir deg garantert motivasjon.

(Kilde: Womenshealthmag.com)

Ned i vekt med rett kosthold
På kostholdstjenesten Somebody kan du lære mer om hvordan du kan spise riktig og miste vekt ved å forholde deg til ditt eget kaloribehov.

Få vite hva ditt kaloribehov er, sjekk kalorisynderne i ditt kosthold, sammenlign og bytt ut matvarer, før dagbok og få tips til hvordan du kan spise annerledes.

Les mer om kostholdstjenesten Somebody her

Spar penger!
Som medlem av Nettavisens fordelsklubb, Norgespasset, får du abonnement på Somebody til rabattert pris. Les mer her!