Nettavisen.no

Tjenester

Pass opp for «Sommerfavorittene»

Vil du holde vekten, må du fortsatt lese på varedeklarasjonen.

«Folkets Sommer favoritter» er et morsomt konsept, hvor nesten 6000 mennesker har kåret sine favorittmatvarer for sommeren. Produktene har fått ny forpakning/design, og blitt merket med teksten «Folkets Sommer Favoritter», slik at man lett kan finne de i hyllen.

Sommerfavoritter høres jo ut som noe trygt og sunt å spise, og i våre dager med lavkarbodietter og nøkkelhullsmerking, er det lett å la seg lure.

230 kalorier i 1 pølse!
Sannheten her er jo selvfølgelig at det er smaken det siktes til, og ikke hva som er best for kroppen din. Produktene merket som «Folkets Sommer Favoritter» er nemlig ikke enestående sunne, så her gjelder det å være oppmerksom.

Den beste pølsa for deg, er kanskje ikke ostepølsa med 230 kalorier (1 stk). (Dvs. den du må jogge i 30 minutter for å kvitte deg med igjen). Den beste pølsa for deg er nemlig den med minst kalorier, eller med mindre av det fettet du ikke trenger.

Mange gode favoritter!
Det er altså mye godt å finne på «Folkets Sommerfavoritter»-lista (Klikk her for å se alle sommerfavorittene), og mange sunne alternativer, men du må være oppmerksom på hva du velger, om du vil unngå de unødvendige kaloriene.

Fet potetsalat
Ta potetsalat som et eksempel. Vi sjekker i matvarebasen til Somebody, kostholdstjenesten som er den eneste som tilbyr full oversikt over kalorier, fett, karbohydrater, proteiner og tilsatt sukker for hele 12 500 matvarer.

Kun 100 gram med den feteste potetsalaten (Provance Potetsalat fra Denja) inneholder hele 283 kalorier. Velger du i steden potetsalaten fra Matmesteren med kun 3% fett, sparer du deg for 20 minutter med jogging.

Velg smart
De smarteste av oss har skjønt det, og propper seg med reker, kyllingpølser og sunn drikke. Vi andre som fortsatt tror sommeren må være grillpølser, Cola og Kroneis, må passe oss for å gå i kalorifella når vi handler.

Det er ikke så mye som skal til, og noe få smartere valg kan utgjøre en stor forskjell for deg. Du kan finne ut det ved å lese bak på deklarasjonen på matvarene i butikken, sammenligne, og forsøke og finne den med minst fett og sukker.

Verktøy for å få oversikt
Du kan også benytte deg av andre verktøy, som nettbaserte matvarebaser, gjerne kombinert med kostholdsprogram. Nettavisen har inngått et samarbeid med kostholdstjenesten Somebody , som er den eneste tjenesten i Norge med næringsinnholdet i 12 400 matvarer samlet i en base.

Her kan du søke opp dine favoritter, sammenligne og rangere matvarer, bytte ut de mest usunne med bedre alternativer og lage din egen kostholdsplan. I tillegg får du mange gode råd og tips fra ernæringseksperten.

Sett sammen en plan som ikke overstiger antall kalorier du skal ha i deg, så vil du raskt miste mange kilo. Et daglig kaloribehov for en stillesittende kvinne, er ca. 1800 mens det for en mann ligger på ca. 2200.

Les mer om kostholdsklubben Somebody

Se medlemstilbud på kostholdsklubben Somebody