Nettavisen.no

Tjenester

Slik baker du sunn og deilig fredagspizza

Med denne oppskriften slipper du å få dårlig samvittighet når du koser deg foran Gullrekka.

Trenger du flere trenings- og kostholdsråd? Prøv nettoglett.no GRATIS en hel uke!

Nettavisen har inngått et samarbeid med trenings- og kostholdstjenesten nettoglett.no. I dag presenterer vi et nyttig mattips fra en av nettstedets kostholdseksperter, Runa Spilling:

Hjemme best
Hvem har sagt at man ikke kan spise pizza når man begynner å leve ett sunnere liv? Ikke jeg!

Det går fremdeles an å spise en god, hjemmelaget og sunn pizza. Hjemmelaget smaker så vanvittig mye bedre enn de som ligger i fryseren i butikken, er du ikke enig? Og lang tid trenger det heller ikke å ta, det er kanskje det beste av alt.

3209203

Da jeg forleden dag så at det var kommet ut en ny, grov variant av de ferdig utkjevlede pizzabunnene, ble jeg nysgjerrig. Til tross for at jeg mye heller lager min egen fra bunnen av og unngår unødig salt og konserveringsmidler, måtte jeg allikevel teste denne. Den er grovere, har mindre mettet fett og høyere fiberinnhold enn den lyse varianten. Så det ble delvis hjemmelaget denne gangen.

Ingredienser:
Grov pizzabunn
Tomatsaus
Ost (feta/lettere hvitost/kesam)
Grønnsaker etter ønske
Evt kylling/skinke/laks/scampi/karbonadedeig.

Tomatsaus, en raus porsjon:
2 tomater
1 ts med honning
1 dl soltørkede tomater
4 fedd hvitløk (droppes/økes/minkes)
1 chili (droppes/økes/minkes)
¼ - ½ boks kikerter/bønner/linser
Tomatpure
Krydder

Lett å forveksle: Den grove bunnen er brun i kanten - fullkorn og spelt

Da var det bare å sette i gang og fikse en kjapp middags/kvelds for meg og et par venner. Det ble en vegetarvariant i dag, men den smaker garantert godt med litt karbonadedeig, laks, scampi, skinke eller kyllingfilet også.

Saus fra bunnen
Tomatsausen lagde jeg fra bunnen av, kan tross alt ikke jukse med både bunn og saus ;-) Ved å ha oppi litt bønner/linser får du i deg gode næringsstoffer samtidig som du øker proteinmengden i vegetarpizzaen. De aller fleste vil heller ikke merke noen forskjell på smaken, prøv det!

Bland alt unntatt tomatpure og krydder i en stavmikser/blender og kjør til en fin saus. Bruk krydder og tomatpure til å perfeksjonere smaken. Det som ikke brukes på pizzaen kan brukes som saus til middag dagen etter.

Start med å smøre pizzabunnen med et tynt lag mager kesam* deretter rikelig med tomatsaus. Fordel hakkede grønnsaker over bunnen. Jeg brukte grønt med mye smak: rødløk, oliven, paprika, finhakket brokkoli(!) og paprika. Skulle egentlig hatt artisjokk hjerter også, men i påske-ribbede butikker må man ta det man finner.

Deretter fordelte jeg litt under en halv pakke med fetaost og litt kesam* på toppen. Eventuelt en håndfull med lettere hvitost, revet. (Greit å tenke på mengden ost du bruker.)

Stek alt på 225 grader i ca 15 min, til skorpen er blitt sprø eller osten brunlig.

NB! Bruker du fetaost, vil den ikke bli brun på toppen.

Server med en frisk salat, og du har en sunn helgemiddag!

* For å unngå for mye væske fra kesamen; hell av overskuddsvannet på toppen og sil eventuelt av vannet i ett kaffefilter over en kopp. Kesamen stivner dermed litt på toppen av pizzaen.

Runa Spilling er utdannet ernæringsfysiolog og holder på med master i klinisk ernæring ved UiB. Hun har tidligere jobbet på Røros Rehabiliteringssenter hvor hun jobbet med livsstilsendringer og kostholdsopplæring. Hun har ledet grupper for vektreduksjon og diabeteskost, og holdt foredrag innen idrettsernæring.I tillegg til ernæringsstudiene har hun Fitness Grunnkurs fra NiH og er utdannet spinning- og yogainstruktør. På nettoglett.no gir hun råd om kosthold og helse.

Trenger du flere trenings- og kostholdsråd? Prøv nettoglett.no GRATIS en hel uke!