Nettavisen.no

Tjenester
(Thinkstock.com)

Slik blir du kvitt kjærlighetssorgen

Triksene du må kunne for å komme deg videre i livet.

Det å bli rammet av kjærlighetssorg er ikke til å spøke med. Kjæresten har dumpet deg for en annen, og du kjenner at det verker i hele kroppen.

Det kjennes ut som om en ekornfamilie har flyttet inn i magen, hjertet får kramper med jevne mellomrom og hodet føles som en heliumsballong.

Kanskje sliter du med å konsentrere deg i hverdagen, ligger våken om natten og har problemer med å være positiv og nyte livets gleder.

Ta personlighetstest - se dine matcher

Skift fokus
Så hvordan komme seg videre? Ifølge vitenskapen så er det ikke magen du skal koble smerten til, men hodet.

Det hele sitter nemlig i hodet ditt og derfor er det tanker og fokus du må jobbe med. Dog er det mye lettere sagt enn gjort.

«Området i hjernen som blir aktivt når du har kjærlighetssorg, er det samme området som blir effektivt når du får en fysisk skade, eller blir avvist», forklarer Naomi Eisenberger, Ph.D. og professor i psykologi ved University of California.

Mer sårbar
Det faktum at du er single hjelper ikke mye.

«Når du er forelsket så øker nivået av hormonene dopamin og oxytocin, noe som får deg til å føle deg lykkelig og fornøyd», sier Lucy Brown, professor i nevrobiologi ved Albert Einstein College of Medicine i New York.

«Når din partner forlater deg, så reduseres nivået av disse hormonene i hjernen, og gjør deg sårbar ovenfor en hal haug av andre stresshormoner, noe som igjen ikke bidrar til det bedre.»

Sjekk hvem av naboene dine som er single!

(Registrer deg gratis - få en oversikt)

Vanlige plager
For mye kortisol fører til at kroppen sender for store mengder blod til musklene, i tro på at du skal trene e.l.

Når du da ikke er fysisk aktiv, ender du opp med hodepine, stiv nakke og smerter i brystet.

Økt nivå av stresshormoner i kroppen, fører også til at immunsystemet ikke fungerer optimalt, noe som igjen gjør deg mer mottakelig for bakterier og virus.

Noen blir hardere rammet enn andre, med utgangspunkt i hvordan kroppen normalt reagerer på stress. Noen får symptomer som en narkoman, mens andre merker plagene i mindre grad.

De gode nyhetene
Vil du videre er det ting du kan gjøre. Inviter med deg din venn eller venninne, som gjerne vil ha deg med på byen, på en real treningsøkt isteden.

For det første bidrar trening til at kroppen øker produksjonen av endorfiner - biokjemiske signalstoffer som lindrer smerte og påvirker viljen til å spise, sove og drikke.

I tillegg kan slarving med en kamerat føre til økt nivå av oxytocin, et av hormonene som får deg til å føle lykke.

Yogaeller smertestillende
Har du vondt i kroppen kan du ty til noen reseptfrie smertestillende, men enda bedre er det å for eksempel trene yoga. Puste - og avslappingsteknikker er det du trenger å lære deg nå, og som vil gjøre livet lettere.

Unngå ensomhet
Professor Gary Lewandowski ved Monmouth University in New Jersey forteller at det siste man skal gjøre er å lukke seg inne på et rom, alene.

Han anbefaler folk i steden å ta opp tidligere aktiviteter, prøve noe helt nytt eller melde seg på et kurs.

«En selvpåtvunget tilværelse i eksil vil bare gjøre ting værre», konkluderer Lewandowski.

Gå videre
Er du kanskje klar for å gå videre, kan du bli kjent med noen nye single mennesker på Match.

Start et nytt eventyr her!

Sjekk hvem ekspertene mener passer til deg.

Klikk her for å ta test og se dine matcher

(Kilde: womenshealthmag.com)