Gå til sidens hovedinnhold

Slik får du mer energi - helt naturlig

Det er enklere enn du tror å bli en mer sprudlende utgave av deg selv.

Savner du litt energi i hverdagen? Forskning viser nå at man lett kan øke sitt eget energinivå på helt naturlige måter og med enkle hjelpemidler.

Vi har hentet disse tipsene fra Womenshealthmag.com. Husk også på at du må være innstilt på oppgaven og ha fokus dersom du skal få utrettet noe.

Ned i vekt?
Få mer energi og bedre helst med et sunnere kosthold. Den norske kostholdstjenesten Somebodyhjelper deg med å telle kalorier, spise passe og miste vekt. Sett sammen ditt eget kosthold og bestem din egen vekt på Somebody.

Klikk her for å lese mer!

Lyd
Forskning viser at det å lytte til musikk i en time pr. dag reduserer trøtthet. Musikk kan også spille en stor rolle mht. dine cellers evne til å fornye seg.

Bare pass på at musikken du velger er kraftfull og livlig, enten det måtte være Lady Gaga eller Mozart som ligger ditt hjerte nærmest.

Snakk med en venn
En annen taktikk er å snakke med en kjær venn eller et nært familiemedlem som din mamma.

Det å høre en støttende og kjent stemme fører til at hjernen frigjør oksytocin, som i sin tur igjen er med på å bekjempe stress og øke humøret.

Hjerneklubben.no: Bedre hukommelsen, øk din IQ og lær et språk!

Sosialisering
Dersom det ikke frister noe særlig å gå på fest fordi du ikke er så glad i å sosialisere med andre, så kan dette trikset være gull verdt.

Forskerne har nemlig funnet ut at det er vanskeligere å være sosiale etter at man har tatt på en ruglete eller røff gjenstand.

Å ha på seg et armbånd med en glatt flate man kan gni på derimot, eller en ring med en glatt stein, skal virke beroligende og kan dermed hjelpe.

Massasje
Et annet triks er å be din kjære om en massasje når det står på som verst eller du gruer deg til noe. Eller du kan kjøpe tjenesten på et fresht senter.

En massasje kan bidra til å senke hjerterytmen som igjen vil få deg til å kjenne deg roligere og mer tilfreds.

Sikten
Dersom du ser på noe gult så kan det alene være med på å gjøre deg oppstemt. Gult er nemlig fargen som oftest er linket til et godt humør.

Har du ikke anledning til å male en hel vegg, så kjøp noen gule blomster, servietter, sofaputer e.l. og gled deg over våren.

Den gule solen påvirker også humøret positivt så nyt den mest mulig. Er det mye grått vær i sikte så kan du vurdere å gå til innkjøp av en lysboks/falsk sol.

Lukt
Duft av appelsin og peppermynte på et diskotek fører til at folk blir mer energiske og danser lengre enn normalt viser forskning.

Peppermynte alene er også en medvirkende faktor til å drepe stress, ifølge North American Journal of Psychology.

Gni litt olje tilsatt en av de to duftene på håndleddet når energinivået begynner å synke, og se om ikke det kan gjøre underverker for deg også.

Kanel og sitron er andre dufter du kan teste ut, som visstnok skal ha samme effekt.

Smak
Skarpe sitrussmaker i avkjølt form kan øke energinivået ditt, fordi det påvirker nerver i munn-, hals- og neseområdet. Dette igjen virker inn på aktiviteten i hjernen.

Det samme gjelder for tyggegummi - spis litt å se om du finner litt mer energi til oppgavene for hånd. Når du tygger så øker hjerterytmen og du blir mer på vakt, samtidig som nervesystemet stimuleres.

Kosthold
Hva du spiser er også av stor betydning for energinivået ditt. Velg sunt og fargerikt og tenk variasjon. Brokkoli, spinat, spirer, asparges, nøtter, frø, egg, bønner og linser i tillegg til c-vitaminholdige frukter er blant matvarene som gir mye energi.

Kostholdsekspertene anbefaler deg å spise 1/4-del proteiner, 1/4-del karbohydrater og 2/4-deler grønnsaker. Hvor mye du skal spise hver dag og ved hvert enkelt måltid er personlig.

Du kan sjekke ditt kaloriinntak på den norske kostholdstjenesten Somebody. Her kan du også føre en kostholdsdagbok ut ifra matvarebasen med opplysninger om antall kalorier, fett og karbohydrater i de fleste norske matvarer. Så ser du lett hva du må endre på og hvilke matvarer som er de store synderne.

Klikk her for å lese mer om Somebody!