Nettavisen.no

Tjenester
(Crestock.com)

Slik holder du hjernen i form

Lenge siden du satt på skolebenken? Få med deg ti nye måter å holde hjernen din i form på.

Mentalhygiene er et ord du umiddelbart kan skrive deg bak øret, for viktigheten av det å pleie hjernen er nemlig noe folk virkelig har fått øynene opp for. Pleier du ikke hjernen er du nemlig mer utsatt for alderssykdommer som demens og Alzheimer (les mer her).

Bli med i Hjerneklubben!

Det å tilegne seg ny kunnskap og prøve nye ting gjør at det skapes nye koblinger i hjernen, som igjen gir deg en friskere og mer velfungernede hjerne. Vi har tidligere beskrevet 20 smarte måter å enkelt trene hjernen på. Få med deg de siste ti triksene her, og heng de opp på kjøleskapsdøren slik at de ikke går i glemmeboken.

Ti triks til smartere hjerne (del 1)
Skarpere hjerne med 10 teknikker (del 2)

1. Kjemp for din sak
Bestem deg for hva du mener om noe, for eksempel innen områdene sport, politikk eller næringsliv, og diskuter med andre hvorfor du mener det du mener. Dersom du klarer å diskutere uten å hisse deg for mye opp, er det bra for hjernen din. Når du diskuterer dannes nemlig nye mønstere i hjernen, du tvinges til å tenke raskt og til å formulere deg klart. Blir du opphisset økes derimot produksjonen av hormonet kortisol, som igjen svekker hukommelsen.

Hjerneklubben:Lær fortere, forbedre hukommelsen og få høyere IQ

2. Les nyheter
Det å holde seg oppdatert med hva som skjer i nyhetsbildet, tvinger deg ikke bare til å aktivere din hukommelse (huske sammmenhenger og trekke konklusjoner), men det gir deg også noe å snakke om. Denne formen for sosialisering aktiverer flere deler av hjernen, og oppmuntrer til cellevekst.

3. Spill et instrument
Skru av TV`en og plukk opp saksofonen eller sett deg på pianokrakken. Det å øve seg på et nytt stykke eller lære seg å spille et instrument, hevder forskerne minsker risikoen for demens. I tillegg unngår du å kjede deg - en tilstand som faktisk kan svekke dine evner til å tenke.

4. En bokgruppe
Hva med å lese en god bok neste gang du kjeder deg? Regelmessig lesing reduserer nemlig også risikoen for å bli rammet av aldersdemens. Blir du i tillegg med i en bokgruppe kan det jo hende at du stifter nye bekjentskap, og det igjen fører til at det skapes nye nerveforbindelser i hjernen. I tillegg kan du jo hende du liker boken og dermed får en hyggelig opplevelse.

5. Spill Yatzy
Enten du foretrekker Risk, Pictionary, Scrabble, eller Boggle så er brettspill bra hjernetrening. Det å spille aktiviserer nemlig flere deler av hjernen (hukommelse, strategi etc.), i tillegg til at du tvinges til å være sosial. Begge deler former nye mønstre i hjernen, som igjen altså forebygger demens og Alzheimer.

6. Språk!
Når du lærer deg et nytt språk bruker du helt nye deler av hjernen, samtidig som du utfordrer noen kjente, og da dannes nye mønstere som ellers aldri ville blitt skapt. I tillegg kan det jo være svært nyttig å kunne flere språk. Velg f.eks det språket de snakker i ditt favorittferieland, så kan du snakke med de lokale innbyggerne neste gang du ferierer der.

Lær et språk med ny metode!

7. Slå av en prat
I steden for å sette på en ny film, så ring noen. Det å snakke med andre er faktisk bra for deg av flere grunner. Mangel på sosial aktivitet kan nemlig føre til en reduksjon i celleformasjonen, i tillegg til at hukommelsen kan svekkes. Ring noen, altså.

8. Bytt om på hendene
Det er kanskje ikke like komfortabelt, men å skrive med motsatt hånd av hva du er vant til, eller operere musen med motsatt hånd, kan aktivere deler av hjernen som du ellers ikke bruker så ofte. Alt som krever at hjernen må konsentrere seg nøye om noe som vanligvis går automatisk, vil stimulere celleveksten.

9. Rist på lemmene
Det å hoppe litt opp og ned, og det å riste løs på lemmene, skal i følge forskning redusere stresshormonet kortisol. I tillegg trigges din evne til å slappe av, samt din årvåkenhet, som igjen holder hjernen klar. Gjør øvelsen i noen minutter hver morgen, og hver kveld før du legger deg.

10. På tur i nabolaget
Det kan hende du allerede er godt kjent, men særlig dersom det er vekst og endring i omgivelsene der du bor, kan det være lønnsomt å få dette med seg. Går på tur, legg merke til forandringer og bli enda bedre kjent. Kanskje finner du noen nye snarveier eller oppdager stier du ikke visste eksisterte. På denne måten tvinger du hjernen din til å lage nye mønstere mellom cellene, noe som er bra for deg.

Tren hjernen på Hjerneklubben.no
Hjerneklubben.no er en nyoppstartet tjeneste for deg som vil trene hjernen til blant annet bedre hukommelse og konsentrasjon, høyere IQ og raskere hoderegning. I tillegg kan du lære deg et språk på en brøkdel av tiden. Les mer om Hjerneklubben her

(Kilde: AARP.org og Hjerneklubben.no)