Nettavisen.no

Tjenester
(Thinkstock.com)

Slik kutter du 500 kalorier pr. dag

Med enkle grep går du ned minst 0,5 kilo pr. uke.

Skal du ned i vekt kan du enten legge om kostholdet eller trene. Begge deler bygger på prinsippet om å få i seg færre kalorier pr. dag, som er det som må til om du skal redusere vekten.

Hva som passer best for den enkelte er opp til hver og en. Her er noen forslag til enkle grep for vektredusjon gjennom små kostholdsendringer hentet fra Womenshealthmag.com.

Ta kontroll!
Kostholdstjenesten SomeBodyhjelper deg med å telle kalorier, spise riktig og miste vekt. Sett sammen ditt eget kosthold og bestem din egen vekt på SomeBody.

Klikk her for å lese mer!

Morgenkaffen
Det er ikke mange kaloriene i en svart kaffe, men dersom du tilsetter melk snakker vi straks om noe annet. Og jo fetere melketype jo flere kalorier. Kutter du ut den store kaffelatten med helmelk på morgenen og om ettermiddagen, har du raskt spart deg for 500 kcal denne dagen.

«Pop» på kino
Enten du foretrekker offentlig kino eller hjemmekino, så er ikke kino det samme uten popcorn. Men en stor popkorn inneholder faktisk hele 744 kcal og er kanskje ikke det sunne alternativet du trodde. Ferdigpopkorn har flere kalorier enn hjemmelaget, så gjør deg selv en tjeneste og smugle med deg ditt eget, så sparer du kroppen din for mange kalorier.

Lunsjdessert
Sugen på noe godt? Nøyer du deg med en liten muffins i stedet for en stor, så lurer du i deg 500 kcal mindre, blir stolt over selvdisiplinen og får en slankere midje. Ingen dårlig «deal» det!

Sandwich el. sandwich
En sandwich kan fort bestå av raske 1000 kalorier - altså halvparten av det vi skal ha i oss i løpet av en hel dag. Kontroller hva din lunsj består av, og se om ikke du kan bytte til et både sunnere og lettere alternativ. Omeletter, salater, supper og sushi kan fort være gode alternativer til baguetten, og inneholde langt færre kalorier.

Nytt servise
Vi har en tendens til å spise opp det som ligger på tallerkenen. Forskning viser at dersom middagstallerkenene reduseres, legges det mindre mat på tallerkenene og vi spiser mindre.
Er du lei av ditt gamle servise har du nå altså verdens beste grunn til å bytte det ut. Her sparer du kjapt 500 kcal ved å kutte ned på litt av alt inkludert dressing/saus.

Pizza
Jepp, vi elsker det, og mange spiser det flere ganger i uken. Det er jo ikke det verste du kan spise om du bare tar noen forholdsregler og velger en sunnere variant. På ferdigpizzaene kan du lett se på forpakningene hvilken som har lavest kaloriinnhold. På hjemmepizzaen må du tenkte litt når du handler - velge grovt mel, fettfattig kjøtt og mer grønnsaker etc.

Minus 0,5 kg pr uke
På en kostholdstjeneste som norske Somebody sjekker du enkelt hvor mange kalorier norske matvarer består i, og kan regne deg frem til hvor sunn/usunn din pizza er.

I tillegg kan du også sjekke hvor mange kalorier som er riktig for deg å spise, lage en kostholdsdagbok og få kontroll på din vekt.

Med et kaloriunderskudd på 500 pr dag, går du ned 0,5 kilo på en uke. Husk på at du ikke skal spise mindre enn det som er anbefalt for deg, men heller trene mer.

SomeBody er etablert og driftet av den norske ernæringseksperten Camilla Andersen, som har mastergrad i ernæring fra Universitetet i Oslo.
Som medlem av Nettavisens medlemsklubb Norgespasset, får du tilbud på SomeBody

Klikk her for å lese mer om SomeBody

Klikk her for å sjekke ut medlemstilbudet på Norgespasset