Nettavisen.no

Tjenester
(Thinkstock.com)

Spise mer for å gå ned i vekt?

Jeanette Roede forteller hvorfor dette er mulig.

Hvordan er det mulig å gå ned i vekt ved å spise mer? For å gå ned i vekt, må man vel heller spise mindre eller trene mer? Det skulle man i hvert fall tro.

Vi har derfor spurt Jeanette Roede og ernæringsfysiolog Kari Bugge i firmaet Grete Roede som baserer sin teori og sine kurs på blant annet dette.

- Hvordan kan man egentlig gå ned i vekt ved å spise mer?

– Mange som prøver å slanke seg på egenhånd, ender opp med å spise for lite. Det kan resultere i at forbrenningen settes på «sparebluss» – kroppen oppfatter mangelen på mat som en krisetilstand og holder dermed ekstra godt på kiloene!

- I tillegg fører gjerne kombinasjonen av sult og mangel på resultat til sprekk og sannsynligvis en mislykket slankekurs, sier ernæringsfysiolog i Grete Roede as, Kari H. Bugge.

SPESIALTILBUD:
Nettavisen og Grete Roede har inngått et samarbeid som gir deg muligheten til å bli gullmedlem med alle rettigheter (inkludert mobilabonnement), samt få en gratis kokebok på kjøpet til kun kr 449 for 6 måneder.

Klikk her for å lese mer om tilbudet.

Spiser du ofte nok?
- En annen «vektsabotør», er å spise for sjelden, og for store måltider. Mange som kommer på Roede-kurs med et ønske om å gå ned i vekt, får en aha-opplevelse når de innser at de tidligere har spist både for lite og for sjelden.

- Vanlige utfordringer er at man spiser for sjelden, for få og for store måltider. Hopper du for eksempel over frokost eller lunsj, er det lett å overspise til middag eller kvelds, eller «nødspise» usunn mat når du får sjansen. Det er viktig å bli bevisst på dine utfordringer som hindrer deg å gå ned i vekt.

- For store måltider kan også bidra til at bukspyttkjertelen skiller ut insulin. Insulin reduserer fettforbrenningen og gjør det dermed vanskeligere å bli kvitt kiloene. Men en god måltidsrytme, kombinert med litt planlegging løser ofte problemet, forsikrer Jeanette.

-Roede-kostholdet er satt sammen slik at det gir mye mat for kaloriene. En vanlig kommentar fra våre kursdeltakere er derfor: «Kan jeg virkelig spise så mye mat og likevel gå ned i vekt?» Ja, og et av våre viktigste råd er faktisk at du spiser nok når du ønsker å gå ned i vekt.


Derfor går du ned i vekt ved å spise mer mat
- Velger du sunnere mat, kan du spise mer. Velger du bort de feteste og søteste matvarene og heller velger mat som gir «mye mat for kaloriene», kan du spise deg god og mett hver dag og gå ned i vekt samtidig!

- Det vil si at du kutter raske karbohydrater til fordel for de langsomme du finner i grove brød og kornvarer, i frukt, bær og grønnsaker. Spis mer av proteinrike matvarer som kylling, fisk, rene kjøttprodukter samt bønner og linser. Dette er matvarer som metter godt. Velg sunne fettkilder som fet fisk, vegetabilske oljer, myke plantemargariner, avokado, pinjekjerner, nøtter og oliven.

- Spiser du ofte nok, holder du blodsukkeret ditt stabilt. Et uregelmessig kosthold gir ustabilt blodsukker, som gjør at du i sum sannsynligvis spiser mer enn du trenger. Et regelmessig måltidsmønster hvor du spiser hver 3-4 time legger grunnlaget for et mer stabilt blodsukker og du blir mindre sulten og får mindre behov eller sug etter snacks og godterier. En annen hyggelig bivirkning av et stabilt blodsukker, er at du får mer overskudd og blir mindre trett. Følger du Roede-metodens råd er du sikret optimal forbrenning, i tillegg til riktig sammensetning av kostholdet.

SPESIALTILBUD: Som Nettavisenleser får du nå muligheten til å bli gullmedlem med alle muligheter (inkludert mobiltilgang), samt få en gratis kokebok på kjøpet til kun kr 449 for 6 måneder.

Som mobilbruker (gullmedlem) får du nå også full utnyttelse av medlemskapet til enhver tid og kan logge og kontrollere inntaket underveis.

Klikk her for å lese mer om tilbudet.