Nettavisen.no

Tjenester
Foto: Thinkstock

Stram mage på 15 minutter

Med en liten innsats hver dag, er drømmemagen på plass før du aner.

Selv om det er en stund til sommeren ennå, og både vinterferien og påskeferien kommer før den tid, så er all innsats med på å forme kroppen din for sommeren 2012.

De fleste av oss har jo også erfaring med at drømmekroppen ikke kommer over natten, så å begynne tidlig og tillegge seg gode vaner er et must for deg som vil ha en kropp du kan trives med.

Vil du ned i vekt regulerer du det med kostholdet.

Kostholdstjenesten Somebody er nettstedet for deg som er opptatt av kosthold og vekt. Her kan du lære mer om kaloritelling, finne innhold av blant annet kalorier, karbohydrater, fett og proteiner i de fleste matvarer, rangere mat, føre kostholdsdagbok, diskutere kosthold med andre medlemmer, få eksperthjelp m.m. Les mer om somebody her!

Vil du også stramme opp magen din før bikinien kan skal på gjør du disse 3 øvelsene hver dag i følge nettsiden womenshealth.com:

1. Medisinball-strekk
Legg deg ned på en medisinball, med øvre del av ryggen på ballen, ansiktet mot taket og knærne bøyd. Hold en mindre ball på ca 3,5 kg i hendene, samlet over magen.

Rull deg så litt opp til korsryggen ligger støtt på medisinballen, og slik at skuldrene løftes fra underlaget. Hev ballen i hendene opp i luften, ned igjen og krøll deg tilbake til utgangsposisjon.

Gjenta 12-15 repetisjoner.

2. Stillestående fjellklatring
Len deg skrått frem på en medisinball til du står i plankeposisjon. Hold hendene og skuldrene godt fra hverandre.

Løft så det høyre kneet helt opp mot brystet, hold i et sekund, sett det ned og gjør deretter det samme med det venstre. Gjenta øvelsen ca 12 - 15 repetisjoner.

3. «The matrix»
Knel på en treningsmatte med knærne godt fra hverandre samtidig som du holder en ball på ca 3,5 kg i hendene.

Len deg forsiktig bakover slik at du blir stående i en skrå posisjon, fortsatt med ballen i hendene og albuene inntil kroppen. Hold i tre sekunder før du bruker magemusklene til å reise deg opp igjen til stående posisjon (på knærne).

De smartes triks
Trikset til de smarteste blant oss er å regulere kostholdet og teller kalorier, slik at man ikke går opp i vekt gjennom året.

Vil du også få kontroll over inntaket slik at du kan bestemme din egen vekt kan det være lurt sette opp en kostholdsplan.

Spiser du for mye?
Noen ganger kan det være vanskelig å vite hvor mye som er riktig porsjon for deg. Hvis du er usikker på hvor mange kalorier du skal ha i deg i løpet av en dag kan du f.eks. sjekke det på en kostholdsklubb.

De fleste kvinner ligger på ca 1800 - 2000 kalorier pr dag, og menn 2300 - 2500 i følge ernæringsekspert Camilla Andersen som står bak kostholdstjenesten Somebody.

Når du så har funnet ditt kalorinivå sjekker du kaloriinnholdet i matvarene du spiser (kan gjøres på en kostholdstjeneste som Somebody.) Spiser du matvarer med veldig høyt kaloriinnhold (du vil bli overrasket) så finn sunnere alternativer. Spiser du for mye, kutter du ned på inntaket.

På Somebody kan du få forslag til alternative, sunnere matvarer, som inneholder færre kalorier.

Ned 0,5 kg pr uke
Med et kaloriunderskudd på 500 pr dag, går du ned 0,5 kilo på en uke. Husk på at du ikke skal spise mindre enn det som er anbefalt for deg, men heller trene mer.

Som medlem av Nettavisens medlemsklubb Norgespasset, får du tilbud på Somebody

Klikk her for å lese mer om Somebody

Klikk her for å sjekke ut medlemstilbudet på Norgespasset