Gå til sidens hovedinnhold

Trikset er mat som metter

Spiser du smart, slipper du unna mange kalorier.

Lyst til å holde på den flotte figuren du opparbeidet deg til sommeren, eller gå ned noen størrelser? Allikevel frister ikke tanken på å spise mindre, og trene masse.

Det trenger du heldigvis heller ikke, om du bare passer på å spise passe med sunn mat som virkelig metter, også i lengden.

Her er en liste fra iVillage.com over maten du bør inkludere på handlelisten.

Hjelp med kaloriene
Trenger du hjelp til å finne ut hvor mye du skal spise? På den norske kostholdstjenesten Somebody kan du sjekke ditt kaloribehov, føre dagbok for å ha kontroll og se antall kalorier og karbohydrater i alle matvarer.

Tjenesten brukes av universitet og høyskoler fordi den er den eneste tjenesten som gir deg næringsinnhold pr gram eller spiseskje slik at man kan sjekke innholdet i egne oppskrifter.

Klikk her for å lese mer om Somebody

1. Gresk yoghurt (Lettere)
Denne yoghurten inneholder flere proteiner enn annen yoghurt, noe som både fører til at du holder deg mett lengre, samtidig som du forbruker mer energi på å fordøye den.

2. Egg
Egg er billig, inneholder proteiner og kan spises både til frokost, lunsj og middag. Er du redd for kolesterolet så kutt ned på eggeplommen.

3. Fullkornbrød
Du har sikkert hørt at grovt brød er bedre enn hvitt. Det skyldes blant annet at den holder deg mett lengre. Mange brødsorter er tilsatt sirup for å få en mørk farge, så sjekk på innholdsfortegnelsen at den faktisk inneholder fullkorn.

4. Peanøttsmør
Lyst på noe godt på brødskiva? Prøv peanøttsmør. Det inneholder proteiner, fiber og sunt fett, og metter mye lengre enn mange alternativ.

5. Havregryn
En annen ting som holder deg mett lenge er fibrene i havren. I tillegg til å senke kolesterolet regulerer den blodsukkeret ditt. Lag grøt, putt det i frokostblandingen eller kjøp havrebrød.

6. Melk
Hvis du er litt sulten, kan det være smart å drikke et glass melk. Det inneholder nemlig 9 gram protein samt 300 av de 1000 milligram med kalsium som kvinner skal ha i seg i løpet av en dag.

7. Ost
Velg en ost med mindre fett (Mozarella, cheddar, feta (lettere), parmesan) og du kan spise den med god samvittighet på en fullkornkjeks eller sammen med en frukt. Et fint mellommåltid som også tilfører deg kalsium.

8. Frokostblanding
Ikke bare til frokost men også som mellommåltid eller en sunn snacks, kan frokostblanding nytes. Velg fullkornsvarianter uten tilsatt sukker (sukker, sirup, fruktose). Vil du ha litt smak kan du tilsette friske bær.

9. Et eple
Et lite eple inneholder kun 53 kcal men hele 3 gram fiber. Derfor er det et mellommåltid som metter, servert skivet med kaneldryss eller peanøttsmør, eller som et friskt tilskudd i salaten.

10. Bær
Bringebær inneholder over dobbelt så mye fiber som jordbær, og alle bær inneholder antioksidanter som bekjemper de frie radikalene. Sørg for å inkludere dem i kostholdet ditt.

11. Nøtter
Nøtter er nok en god kilde til proteiner, sunt fett og fiber. Nytes som de er eller hakkes opp og blandes i frokostblandingen, i salater eller i havregrøten. De er også høye på kalorier, så pass litt på inntaket, og hold deg til 50-100 gram pr. dag.

12. Kikert
Sunt for kroppen er også kikerter, som du kan ha i salater, mose og bruke som underlag på brødskiven eller lage humus av. 1,25 dl inneholde 100 kcal, men også 5 gram proteiner og 4 gram fiber.

13. Mørk sjokolade
Du har sikkert hørt at det er bra, og mye bedre enn melkesjokoladen. I tillegg stagger det lysten på sjokolade raskere. Finner du nøtter med sjokoladetrekk i butikken kan det være smart snacks å gå for fordi du da får stagget sulten i tillegg til søtsuget.


14. Fullkornspasta

Fullkornspasta metter overraskende mye mer enn vanlig pasta og det skyldes at den inneholder dobbelt s mye fiber. Fiber holder deg mett, men det er også bra for fordøyelsen. Velg fullkorn og få «mer for pengene».

15. Kaffe latte lett
Hørt andre be om kaffe latte med lettmelk? Det bør du også gjøre neste gang du bestiller en. Du får i deg like mye proteiner og kalsium, men bare halvparten av kaloriene.

Ned i vekt med rett kosthold!
Har du også lyst til å få kontroll over inntaket?

Somebody kan du lære mer om hvordan du kan spise riktig og miste vekt ved å forholde deg til ditt eget kaloribehov.

Få vite hva ditt kaloribehov er, sjekk kalorisynderne i ditt kosthold, sammenlign og bytt ut matvarer, før dagbok og få tips til hvordan du kan spise annerledes.

Les mer om kostholdstjenesten Somebody her

Spar penger!
Som medlem av Nettavisens fordelsklubb, Norgespasset, får du abonnement på Somebody til rabattert pris. Les mer her!