Nettavisen.no

Tjenester
Foto: Crestock

Tynn til sommeren?

Noen matvarer er gunstigere å spise enn andre.

Inkluderer du disse matvarene i kostholdet ditt, så skal du både miste magefettet og få strammere magemuskler. Og det helt uten trening.

Det optimale er å få til en fordeling slik at alle måltidene består av både proteiner, fett og karbohydrater. Når du tar en snacks mellom måltidene så skal den også bestå av protein.

Ta kontroll!
Kostholdstjenesten Somebodyhjelper deg med å telle kalorier, spise passe og miste vekt. Sett sammen ditt eget kosthold og bestem din egen vekt på Somebody.

Klikk her for å lese mer!

Mandler
Ekstra bra for: Bygge muskler, redusere søtsug
Motkjemper: Fedme, hjertesykdommer, muskelsvikt, rynker, kreft og høyt blodtrykk

Bønner og belgfrukter
Ekstra bra for: Bygge muskler, øke fettforbrenning, regulere fordøyelsen
Motkjemper: Fedme, tykktarmskreft, hjertesykdommer, økt blodtrykk

Spinat og grønne grønnsaker
Ekstra bra for: Nøytraliserer de frie radikalene (molekyler som bidrar til hurtigere aldring)
Motkjemper: Kreft, hjertesykdommer, slag, fedme og benskjørhet

Melkeprodukter
Ekstra bra for: Beinbygningen
Motkjemper: Beinskjørhet, høyt blodtrykk og kreft

Havregryn
Ekstra bra for: Energi, reduserer kolestreolet, opprettholder blodsukkernivået
Motkjemper: Hjertesykdommer, diabetes, tykktarmskreft og fedme

Egg
Ekstra bra for: Bygge muskler, forbrenne fett
Motkjemper: Fedme

Kalkun og annet magert kjøtt
Ekstra bra for: Bygge muskler, styrke immunforsvaret
Motkjemper: Fedme, mange forskjellige sykdommer.

Peanøttsmør
Ekstra bra for: Bygge muskler, forbrenne fett
Motkjemper: Fedme, muskelsvikt, rynker, hjerterelaterte sykdommer

Olivenolje
Ekstra bra for: Lavt kolestrolnivå, økt immunforsvar
Motvirker: Fedme, kreft, hjertesykdommer, høyt blodtrykk

Fullkornbrød og fullkorn frokostblandinger
Ekstra bra for: Forhindrer kroppen ifra å lagre fett
Motvirker: Fedme, kreft, høyt blodtrykk, hjertesykdommer

Mysost / mysepulver
Ekstra bra for: Bygge muskler, forbrenne fett
Motvirker: Fedme

Bær
Ekstra bra for: Beskytter hjertet, forbedre synet, balansen, koordinasjonen og korttidsminnet, samt forebygger søtsug.
Motkjemper: Hjertesykdommer, kreft og fedme.

Ditt kosthold
Enten du skal opp eller ned i vekt eller holde vekten stabil, så kommer man aldri utenom kosthold.

Begynn med å finne ut hvor mange kalorier du skal ha i deg i løpet av en dag, for eksempel på en kostholdstjeneste som SomeBody .

Sjekk så kaloriinnholdet i matvarene du spiser (kan også gjøres på en kostholdstjeneste som SomeBody.) Spiser du matvarer med veldig høyt kaloriinnhold (du vil bli overrasket) så finn sunnere alternativer. På Somebody kan du få forslag til alternative, sunnere matvarer.

På den måten kan du selv regulere vekten. Trener du mye kan du også spise mer. Når du får regnet ut ditt kaloribehov så legger du også inn antall treningstimer slik at det tas høyde for det.

Minus 0,5 kg pr uke
Med et kaloriunderskudd på 500 pr dag, går du ned 0,5 kilo på en uke. Husk på at du ikke skal spise mindre enn det som er anbefalt for deg, men heller trene mer.

SomeBody er etablert og driftet av den norske ernæringseksperten Camilla Andersen, som har mastergrad i ernæring fra Universitetet i Oslo.

Som medlem av Nettavisens medlemsklubb Norgespasset, får du tilbud på SomeBody

Klikk her for å lese mer om SomeBody

Klikk her for å sjekke ut medlemstilbudet på Norgespasset


(Kilde: Womenshealthmag.com, Ernæringsekspert Camilla Andersen i Somebody.no)