Nettavisen.no

Tjenester
(Thinkstock.com)

Vafler sunnere enn brød

Gode nyheter til deg som er glad i vaffelhjerter.

Vafler og nordmenn hører sammen, men siden vaffel tross alt er å regne som en kake så bør man vel ikke spise de til hverdags, eller?

Ufortjent rykte
Ernæringsfysiolog Camilla Andersen med mastergrad fra Universitetet i Oslo og gründer av kostholdstjenesten Somebody.no sier i et intervju med kk.no nylig at hun synes vafler har fått et ufortjent rykte, og mener at det er helt greit å spise vafler selv i hverdagen om man bare lager de

riktig.

Rik på næringsstoffer
«Grove vafler laget på grovt mel, egg og melk inneholder flere næringsstoffer enn et grovt brød bakt på grovt mel og vann.»

«Egg inneholder nesten alle næringsstoffene vi trenger, i større eller mindre mengder og er derfor med på å gjøre vafler mer næringsrike enn et brød som er bakt på mel, gjær og vann», forklarer Andersen til KK.no. «I tillegg bidrar melk også med proteiner, vitaminer og mineraler.»

Fint i matpakka
Vafler er også et bra alternativ til brødmat for de som er lei av det, foreslår Camilla til kk.

«Grove vafler er supert å variere brødmaten med. De er ikke søte og passer sammen med for eksempel ost og skinke, smøreost med paprika, egg og kaviar eller bananbiter. Det er bare å prøve seg frem med det pålegget du liker, eller spise dem som de er.»

«Det er også et smart triks for matleie eller småspiste barn. Rart med det; når maten får hjerteform som en vaffel – da går det unna.»

350 kalorier
Er du opptatt av kaloriene er det uansett mye å spare på å velge grove vafler fremfor de mer fine festvaflene. En vanlig vaffelplate for eksempel laget på Toro sin ferdigblanding inneholder 350 kalorier, og i tillegg kommer pålegget.

Lager du en grov vaffel på Andersen sin oppskrift så inneholder ikke den mer enn 195 kalorier.

Men det er først og fremst det faktum at den inneholder mer næringsstoffer Andersen er opptatt av å formidle.

Ta kontroll - tell kaloriene
Camilla Andersen står bak den norske kostholdstjenesten Somebody.no, som hun opprettet for å hjelpe folk til å enkelt kunne spise riktigere. På Somebody kan man nemlig se hvor mange kalorier man trenger i løpet av en dag, og lage en sunn kostholdsplan eller meny ut ifra sitt eller familiens behov.

Du kan sjekke kalorier og karbohydrater helt ned på teskjenivå så dersom du lure på hvor mange kalorier lettsyltetøyet bidrar med, får du svar på det her.

I kostholdstabellen på Somebody kan man altså sjekke kaloriinnholdet, eller antall karbohydrater om man er opptatt av det, all norsk mat inneholder. På den måten er det lett å ikke spise for mye, samtidig som man selv kan sette sammen og variere innholdet i sin daglige meny.

«Med et kaloriunderskudd på 500 kcal pr./per dag, så går man ned 0,5 kg pr. uke», sier Andersen, og med det i minnet er det lett å styre vekten opp eller ned, eller holde den stabil.

Klikk her for å lese mer og bli medlem av kostholdstjenesten