Gå til sidens hovedinnhold

Tøff kamp om medieovervåking

Rundt 15 medieovervåkingsbyråer kjemper om prestisjekontrakter fra departementene. Konkurransen er tøff og prispresset stort.

Propaganda skrev før helgen om i Siste Nytt Gruppen som fikk prestisjeoppdraget med å overvåke mediene for finansdepartementet. En av de største oppdragene i denne bransjen i Norge.

Men Siste Nytt Gruppen er ikke den eneste som er inne på dette markedet. Konkurransen er hard. Rundt 15 byråer konkurrerer som de norske kundene.

- Det var katastrofalt for prisene og leveransene da Observer og Imedia slo seg sammen, Da fikk vi en lærepenge i hva konkurranse har å si, sier informasjonssjef Lisa Bang i Arbeids- og administrasjonsdepartementet til Dagens Næringsliv.

Nå jobber ikke mindre enn fem byråer for departementene, til tross for at det foreligger en rammeavtale med selskapet Opoint.

- Vi blir nedringt hver dag av selgere som vil levere en slik tjeneste til oss. Vi har avtale med Retriever og har Opoint på prøve. Neste uke skal jeg ha et møte med Cyberwatcher, sier informasjonssjef Halvard Wensel i Fiskeridepartementet til DN.

- Det er ikke plass til alle aktørene, for det er et lite marked. Blant annet finnes det useriøse aktører som ikke kan nyheter, men bare selger linker. Det blir som en trelasthandler som ikke vet forskjell på eik og bjørk, sier Finn Picard i Siste Nytt Gruppen.

Reklame

Nå er det tilbud på de populære julepysjene