Det er mye gromt på markedet. Om lommeboka strekker til er en annen sak..

10. Audi R8 V10

Da Audi lanserte den midtmotoriserte supersportsbilen R8, var alle enige om at de hadde lært mange gode ting av Lamborghini, som Audi jo eier. Bilen var nemlig fantastisk.

Samtidig var den imponerende hverdagsvennlig. Men alle var enige om at siden basisen var så grom, tålte den enda mer motor.

Så kom V10-utgaven. En 5,2-liters maskin på 525 hk sender den firehjulsdrevne bilen til 100 km/t på 3,9 sekunder, og hele veien til 316 km/t. Og om du liker luft i håret, er det bare å bestille den uten tak. R8 V10 blir din for drøye 2,5 millioner kroner med norske skilter.

9. Koenigsegg Agera

Dette er resultatet av svenske Koenigseggs 15 år lange erfaring som superbilprodusent. Kort sagt: Dette er the best of the best of the beasts.

Agera har en overladet, 4,7-liters V8. Den gir deg 910 hk og 1100 Nm, og karbonfiberraketten sendes til 100 km/t på 3,1 sekunder. 0-200 km/t tar 8,9 sekunder, og den nakkebrekkende øvelsen 0-200-0 tar 13,7 sekunder. Toppfarten har de problemer med å få målt — de raskeste testbanene er eid av bilprodusenter med konkurrerende modeller. Men den skal minst klare 390 km/t.

Ok, denne er ikke ordentlig i salg ennå, men du kan likevel bestille den. Regn med at antall millioner blir flere enn du har fingre.

8. Lexus LFA

Toyota — og deres mer luksuriøse og teknikktunge arm Lexus — har brukt veldig mange år på å konstruere LFA. Resultatet er en bil med uhorvelige mengder avansert teknikk, med mange elementer hentet direkte fra racerbanen, og med en motor få kan måle seg mot.

Med 1485 kg å dra på, gir den 4,8 liter store V10-maskinen på 560 hk hyggelige prestasjoner. 0-100 tar 3,7 sekunder, og toppfarten er 325 km/t. Herligheten skal kun bygges i 500 eksemplarer, og hver av dem vil koste 4,6 millioner kroner. Og forresten; en enda heftigere utgave med enda mer effekt er på gang, i 50 eksemplarer.

7. Gumpert Apollo

Drømmen til tyske Roland Gumpert var å bygge en supersportsbil med så heftig marktrykk at den kunne kjøre opp-ned i taket på en tunnel. Resultatet ble Apollo, et beist med en 4,2-liters, biturbomatet V8 plassert i en racerbilinspirert basis.

Apollo leveres med 650 hk i basisutgaven. Da gjør den 0-100-sprinten på tre sekunder, den går fra stillestående til 200 km/t på 8,9 sekunder, og topp-farten er 360 km/t. Prisen er rundt to millioner kroner. Naturligvis før avgifter og slikt.

Men om du virkelig har hår på brøstet, og det har du jo, velger du utgavene med 700 eller 800 hk i stedet.

6. Radical SR8LM

Dette er en rendyrket racerbil med full FIA-godkjenning for løp. Men den er faktisk gatelegal, og har to seter.

Den ultralette SR8 har en 2,8-liters V8 med 460 hk, og den har notert ekstremtider på Nürburgring. 0-100-sprinten tar 2,7 sekunder, og toppfarten er 280 km/t.

Ikke er den spinndyr, heller. Du får en sånn til 800 000 kroner før avgifter.

5. Ariel Atom V8

Oppskriften er enkel: Bruk bare de bitene som absolutt må til for at noe kan kalles en bil. Tak, dører, vinduer og sånt er oppskrytt.

Bilen er ultralett og byr på ekstreme egenskaper, der baneracing er en viktig faktor. Så slenger du oppi en 2,4-liters V8.

Resultatet er over 500 hk, som driver 500 kg bil. Den skal gjøre 0-100 km/t på 2,3 sekunder, men skal kun bygges i 25 eksemplarer — til rundt en million kroner per stykk før avgifter.

4. Porsche 911 GT2 RS

Først bygget Porsche den grommeste 911-utgaven de kunne forestille seg. Så fant de ut at de skulle gjøre den enda sintere.

RS-utgaven har 70 kg mindre vekt å drasse på, og den allerede i utgangspunktet hissige boxersekseren har fått 90 hk ekstra.

Resultatet er 1370 kg bil og 620 hk, og 0-100 på 3,5, 0-200 på 9,8, og 330 km/t som toppfart.

Kort sagt er dette den raskeste gatelegale Porsche noensinne.

Nå ble alle utsolgt på ganske kort tid, men om du hadde vært litt kjappere, kunne du kjøpt et av de 500 eksemplarene som skal bygges for 3,3 millioner kroner med norske skilter.

3. Pagani Zonda Cinque

Horacio Pagani er en karbonfibermester, og hans drøm om å bygge en supersportsbil ble virkelighet med Zonda.

Den opprinnelige oppskriften er finpusset i en rekke omganger, og hver nye modell er heftigere enn forgjengeren.

Nå er det imidlertid slutt; en ny utgave er på vei. Avslutningen ble fem åpne og fem lukkede biler, som kalles Pagani Zonda Cinque.

De har en 678-hesters V12, de gjør 0-100-sprinten på 3,4 sekunder, og de heldige kundene måtte kun betale 13 millioner kroner per bil.

2. Shelby SuperCars Ultimate Aero

Selv om denne nærmer seg avløsning av en enda heftigere bil, er SSC Ultimate Aero fortsatt helt vanvittig.

Den amerikanske, midtmotoriserte bilen har en twinturbomatet V8 på 6,3 liter, og høyst akseptable 1287 hk.

Når dette skal dytte 1250 kg bil, flytter det greit på seg. 0-100-sprinten tar 2,8 sekunder, kvartmila tar 9,9, 0-160-0 km/t tar 11,7 sekunder, og toppfarten er målt til 414 km/t.

Da hadde den fortsatt mer å gå på, og antatt topphastighet er 440 km/t. Uansett, den var lenge verdens raskeste bil.

En slik blir din for rundt fire millioner kroner pluss avgifter.

1. Bugatti Veyron 16.4 Super Sport

Veyron startet sitt liv som et prestisjeprosjekt der målet var å bygge verdens raskeste bil.

Ingeniørene fikk en voldsom oppgave, men de løste den. Og klarte målene om 1001 hk og 407 km/t.

Så kom andre biler, som SSC, og med ett var den ikke raskest lenger. Løsningen var enkel: Den firehjulsdrevne ekstrembilen fikk mer effekt og annen aerodynamikk, og en god del andre endringer.

Den åtte liter store, sekstensylindrede motoren i Super Sport yter 1200 hk og 1500 Nm.

Bilen gjør 0-100 på 2,5 sekunder, 0-200 km/t på 6,7 sekunder, og 0-300 km/t på 14,6 sekunder. Den vanvittige øvelsen 0-300-0 km/t tar 22,5 sekunder.

Og toppfarten? Bilen står nå i Guinness’ Rekordbok, siden den er blitt målt til 431,072 km/t!

Prisen? 16,5 millioner kroner, takk. Før avgifter, naturligvis.

Bare løp og kjøp, du!