KONGSBERG (SIDE2): Arrangørenes største bekymring er utrolig nok været – det fantastiske været! Orker publikum å trekke innendørs med godt og vel 30 varmegrader i lokalene? Åpningskonserten foregikk utendørs og godt var det – det danske storbandet Blood Sweat Drum’n Bass Big Band med Palle Mikkelborg og Jørgen Munkeby som solister i hvert sitt sett hadde sprengt den omtalte gradestokken uansett lokale.

Mer fra Side2.no: Besøk forsiden

Storbandet, med base i Det Jyske Musikkonservatorium i Århus, er et uhyre heftig ensemble med fulle blåserekker, tre tangent/elektronikk-operatører, to bassister og tre perkusjonister under entusiastisk ledelse av Jens Chr. ”Chappe” Jensen.

Det første settet var preget av en av jazzens aller største posører, i positiv forstand, Palle Mikkelborg. Til tross for at han er usedvanlig påvirka av arva etter Miles Davis, så er Mikkelborg en av de viktigste og mest uttrykksfulle stemmene på sine instrumenter – trompet og flügelhorn – på denne kloden i alle fall.

Repertoaret inneholdt alt fra en Kim Larsen-låt til deler av Mikkelborgs hyllest til Davis fra 1984, ”Aura”, og både storbandet og Mikkelborg la lista høyt for resten av kvelden.

Vår egen Jørgen Munkeby var solist etter pause og uansett om han spilte et elektrisk blåseinstrument, strømgitar eller tenorsaksofon, så utstråler og uttrykker Munkeby, med solid fartstid fra tøffe band som Jaga Jazzist og Shining, en energi, vilje og evne til å gå egne veier som er helt spesiell. Munkeby er langt i fra i mål og har foreløpig noe som minner litt for mye om ett gir i uttrykket sitt, men om noen år er han høyst sannsynlig en viktig retningsgiver i sine egne grenseland.

Vakkert med Tord Gustavsen
I fjor fikk en av våre store unge musikanter, pianisten, komponisten og bandlederen Tord Gustavsen, æren av å skrive bestillingsverket til Vossajazz. Alt for ofte blir disse verkene framført bare en gang, men heldigvis inviterte Kongsberg Gustavsen med sitt ensemble for å gi enda flere muligheten til å høre hva denne ekstremlyrikeren hadde på hjertet. Basert på tekster av William H. Auden, framført av uforliknelige Kristin Asbjørnsen, og Lars Amund Vaage, resitert av Cecilie Jørstad, tok Gustavsen oss med på ei stille reise han hadde kalt ”Restar av lukke, bitar av tru”.

Med et kremlag bestående av Tore Brunborg på tenor- og sopransaksofon, Mats Eilertsen på bass og Jarle Vespestad på trommer, og Gustavsen sjøl på både akustisk og elektrisk piano, så blei det ei vakker og ettertenksom kveldsstund i den kokheite Kongsberg kino.

Tekstene spilte sjølsagt i svært så sentral rolle, men alle fikk sagt sitt og ikke minst Eilertsens usannsynlig sterke basskor – der han tør å ta lange pauser – blir stående som ett av mange høydepunkt.