Gå til sidens hovedinnhold

687 skadde i trafikken i februar

Selv om pilen peker nedover, er politiet fortsatt bekymret

GÅ TIL NETTAVISEN MOTOR

Ifølge tall fra politiet og SSB, har 687 mennesker blitt skadet i trafikken i februar i år, mot 742 skadde i februar i fjor.

9 personer omkom på veiene i februar 2009, mot 8 personer i februar i år.

Totalt er det blitt registrert 433 ulykker i februar i år, mot 487 ulykker i fjor i samme periode.

- Det er ingen økning i antall drepte eller skadde, men det er viktig at vi får ulykkestallene enda lenger ned. Det må ikke bli slik at vi aksepterer at mennesker dør i trafikken, sier fungerende UP-sjef Roar S. Larsen til Nettavisen.

Les også:Disse mister lappen oftest

- Ungdommen er utsatt
- Ofte er det ungdommer som er involvert i ulykkene, og derfor følger politiet opp denne gruppen så godt vi kan, forteller Larsen.

Andelen unge som drepes i trafikken viser en økning. I 2007 var andelen ung 15 prosent, i 2009 økte denne til 26 prosent.

Manglende beltebruk blir relatert til dødsulykkene.

- Vi ser at når en dødsulykke skjer, har personene ofte ikke brukt bilbelte. Dette i kombinasjon med høy fart, kan gi fatale konsekvenser, sier Larsen.

Han oppgir at dersom alle hadde brukt bilbelte, anslår politiet at rundt 50 menneskeliv ville ha blitt spart hvert eneste år.

- Bilbeltet er en billig livsforsikring, påpeker Larsen.

Les også:- Jenter dør som guttens passasjer

Les også:Rekordbeslag av førerkort

- Ønsker narkometer
Det anslås at rundt 12.000 førere kjører i ruspåvirket tilstand hver eneste dag.

Og det er ikke kun alkoholen som gjør utslaget. Rundt 40 prosent av dem som tas for kjøring i ruset tilstand, er ruset på andre ting enn alkohol, har tidligere UP-sjef Odd Reidar Humlegård påpekt overfor Nettavisen.

Les mer:Politiets nye trafikkvåpen

- De som kjører i narkotika- eller legemiddelpåvirket tilstand har vi små muligheter for å avdekke, forteller Larsen.

Årsaken er at disse blåser rent i promilletester, og det er ofte meget vanskelig for politiet å registrere om de er påvirket.

Larsen håper at politiet snart skal få et såkalt «narkometer» (spyttester), som gjør det mulig for politiet å avdekke rusete førere mye raskere og i større omfang.

Mange av ungdomsulykkene involverer høy fart og rus, sammen med manglende beltebruk.

Ved et «narkometer» kan politiet luke ut trafikkfarlige personer, og forebygge ulykker.

- Vi håper at lovforslaget om narkometer skal gå igjennom. Det ligger nå til behandling i samferdselsdepartementet. Det er også blitt foreslått at politiet skal kunne foreta kontroller med et slikt narkometer, uten skjellig grunn - på samme måte som ved promillekontroller, sier Larsen.

Les også:- Bryr de seg ikke om å spare unge liv?

- Gode holdninger på alkohol
Når det gjelder alkohol og kjøring, er folks vaner usedvanlig gode oppgir politiet.

- Det har ikke vært noen økning i antall tilfeller hvor personer har kjørt i alkoholpåvirket tilstand siden 80-tallet. Folk er meget flinke til å unngå dette, og de fleste syntes dette er helt uakseptabelt, forteller Larsen.

Han forteller at politiet også får god hjelp via tipsere.

- Vi får stadige meldinger fra folk som gir beskjed til politiet når de ser mistenkelig kjøring, eller at de melder ifra dersom noen i familien eller venner tar bilen i alkoholpåvirket tilstand. Vi har lange og gode tradisjoner på dette i Norge, helt siden promillegrensen på 0,5 kom i 1936, sier Larsen.

Les også:Derfor dør vi i trafikken

Les også:Se hvem som blir knipset mest

Mer om bil, MC og trafikk finner du i Nettavisen Motor

Reklame

Her får du tak i de superpopulære shortsene

Kommentarer til denne saken