(Laagendalsposten) Ole Espensen synes det er dumt at ingenting har blitt gjort med veistrekningen mellom Elgsjø og Saggrenda. Han mener også at mange tar store risikoer på veien.
– I går ble jeg tatt igjen av en tankbil, som hentet meg inn i en 60-sone. Det er ikke bare bilister, men også yrkessjåfører som tar risiko, sier han.
– Høy fart og stygge forbikjøringer
Mandag ettermiddag ble en kvinne i 20-årene hardt skadet etter en ulykke på E134 Meheia. Tre personer var involvert med hvert sitt kjøretøy. Kvinnen ble fløyet til Ullevål universitetssykehus i Oslo, og de to andre ble tatt hånd om på legevakta i Kongsberg.
Ulykken skjedde i en slak sving nær busstoppet og avkjørselen til Korbu på Meheia.
Espensen kjører daglig på E134 mellom Notodden og Drammen, og møter mange farlige situasjoner på vei til og fra jobb. Flere ganger har han blitt stående i kø på grunn av ulykker.
Det er særlig strekningen mellom Saggrenda og Notodden som er belastet.
29. juli i fjor kom han kjørende fra Notodden til Kongsberg da en av bilene som kom mot han i motsatt kjørefelt, plutselig mistet kontrollen i svingen og kjørte av veien – like ved stedet der ulykken skjedde tirsdag.
Hendelsen ble fanget opp på dashbordkameraet. Heldigvis ble ingen personer skadet, men det som skjedde satte en støkk i han.
Se videoen fra dashbord-kameraet øverst i saken.
Utsatt utbygging på strekningen
Statens vegvesen hadde planer om å jobbe med utbygging av E134 mellom Elgsjø og Saggrenda, men dette ble utsatt på grunn av regjerings omprioriteringer i statsbudsjettet for 2023.
«Med regjeringas budsjettforslag ligg det ikkje an til at nokre av desse vil bli starta opp i 2023. Det er heller ikkje sett av midlar til førebuande arbeid. Vidare framdrift i prosjektene vil bli vurdert fram mot statsbudsjettet for 2024», skriver Samferdselsdepartementet.
Totalt består prioriteringslisten til Statens vegvesen av 20 veiprosjekter for de neste seks årene, hvorav Saggrenda-Elgsjø er på en femte plass.
– Det er ikke noen trygg vei, sier Espensen.
Han har flere ganger opplevd nestenulykker på strekningen og ble ikke overrasket da det skjedde en ny ulykke tirsdag.
– Jeg blir forbikjørt daglig, sier han.
I lik med forbedringer av veistrekningen, tror han flere er uoppmerksomme og har for stor hastighet på veien. Han har selv opplevd at noen prøver seg på forbikjøringer som setter mange i en farlig situasjon.
– Man kan spare fem minutter, men man sparer jo veldig lite tid, forteller Espensen.
Han synes fartsgrensen i området er grei og at problemet ligger mer på enkelte bilister og yrkessjåfører. Veien er såpass god at det hadde vært mulig å ha hatt 80-sone hvis alle hadde kjørt forsiktig, mener han. På strekningen er det i dag 70-sone.
Espensen vil ikke si at det er noen spesifikk gruppe som forårsaker de farligste situasjonene. Han er bekymret rundt mobilbruken til flere bilister, og sier han daglig ser folk bruke mobilen ute på veien.
– Pengene og bøter skremmer ikke, tror han.
Han mener mange ulykker på strekningen kunne ha vært unngått dersom det hadde vært midtdeler i veien.