Gå til sidens hovedinnhold

Slik lykkes du i løpet

Dette bør du tenke på før, under og etter.

(SIDE2): Mai er måneden for løpeentusiaster. Lørdag går det årlige sentrumsløpet av stabelen i Oslos gater hvor over 7000 løpere skal delta og 14. mai er det Holmenkollstafetten. For å kunne yte ditt best i et løp er det flere ting du bør tenke på, både før, under og etter løpet.

Ida Bergerskogen er personlig trener ved Sats Bislett og Majorstua, og har en bachelorgrad i ernæring. Hun sier at man først og fremst bør tenke på sko.

– Ha sko som sitter bra på foten, og som du har løpt med tidligere. Ikke løp Sentrumsløpet med splitter nye joggesko, sier hun til Side2.

Nok væske, søvn og riktig mat er også alfa og omega ifølge Bergerskogen. Her er hennes tips til hva du skal tenke på før, under og etter et løp.

Før løpet
Spis 2–3 timer før løpet.

Fyll opp glykogenlageret med karbohydrater gjerne i form av havregrynsgrøt eller grovbrød.

Drikk ett glass juice eller spis en frukt.

Få i deg proteiner gjennom for eksempel ost og melk.

Ikke spis rett før du skal løpe, i så fall noe væskelignende for eksempel en proteinshake.

Under løpet
Begynn rolig og øk tempoet etter hvert slik at kroppen får tid til å bli varm.

Drikk væske underveis, også før du bli tørst, tørsten er en dårlig indikator på væskebalanse.

Etter løpet
Erstatt væsketapet med 150 prosent væske. Det vil si har du tapt én kilo i kroppsvekt, skal du drikke 1,5 liter.

Få i deg mat som inneholder både karbohydrater, proteiner og fett.

Reklame

Strømsjokk: Så mye billigere har fastpris vært i januar

Kommentarer til denne saken