Gå til sidens hovedinnhold

Nå er det dette som gjelder

Vi har testet to treningsnyheter.

(SIDE2:) Helhetlig trening av både kropp og sjel er i fokus når Sats denne våren introduserer to nye gruppetimer. Begge timene fokuserer på smidighet, styrke og kroppsbeherskelse.

Timene er utviklet av det svenske selskapet Holistic Training.

- En kickstart

Timen Soma Move er en 55-minuttersklasse som blant annet skal gjøre deg mer funksjonell.

- Tanken er at vi skal bruke så lange muskelkjeder som mulig. Vi fokuserer på å bruke grepet vi har i hendene og føttene, og å bære oss selv, fremfor å bruke ytre vekter, forklarer instruktør og utvikler av de nye konseptene, Cecilia Gustafsson.

Timen skal passe både for de som har trent mye, og de mer utrente.

- Dette kan være en morsom måte å utvikle fysikken sin enda mer, og få bedre styrke, koordinasjon og balanse. For dem som ikke har trent så mye vil dette være en kickstart på treningen, som vil gi mye mer, enn for eksempel å løfte en manual for å styrke biceps, mener Gustafsson.

Fokus på det indre

Den andre timen, Organic Bodywork, ligner på mange måter Soma Move, men denne timen er roligere, og holdes i en oppvarmet sal.

- Denne timen er mer konsentrert om å forlenge kroppen, styrke sinnet og gi deg en deilig følelse. Det er dette vi kaller bodywork. Vi jobber ikke bare med å finne kraften, men også timingen og balansen, sier Cecilia.

Hun forklarer at timen er inspirert av dansere, og det estetikk er en viktig faktor.

- Estetikk er viktig, for det gjør at teknikken også blir riktig. Som hos danseren er vi opptatt av å bevege oss etter følelser, sier hun.

- Det ytre kommer

Gustafsson mener altfor mange mosjonister tenker for mye på på det ytre og enkelte muskelgrupper.

- Det hadde vær gøy om flere forsto at det ytre også kommer med trening som setter kroppen i balanse, og som gjør kroppen til et bra sted å bo i.

Hun forteller at hun ble svært overrasket da hun kom til norske treningssenter og så hvor mange som kun fokuserer på å se bedre ut.

- Jeg tenkte at sånn er det vel ikke lenger? Men faktisk er det sånn at folk fokuserer mest på utseende.

Hun mener det kan gjøre at man mister målet med treningen.

- Jeg sier ikke at det er feil å streve etter å få en fin kropp, men iblant kan veien dit være en annen enn hva man tror, mener hun.

De to nye timene begynner først 2. april, og finnes kun på utvalgte sentere, blant annet på Sjølyst, der vi testet timen.

DETTE ER TIMENE:

Soma Move (55 minutter)

Skal være en heftig økt, med dynamisk smidighet og funksjonell styrketrening. Du skal få trent styrke, kondisjon, koordinasjon, bevegelighet, spenst og balanse i en og samme økt. Timen er en såkalt «holistisk» klasse, som tar hensyn til hele kroppen.

Organic Bodywork

Er ment for deg som vil ha bedre kroppsbeherskelse, bevegelighet og balanse. Timen er inspirert av yoga og pilates, og skal gi deg funksjonell trening av hele kroppen. Timen holdes i en sal som holder 38 grader, og tempoet er rolig.

VÅR MENING:

Soma Move

Dette var jammen en annerledes time! Her fikk jeg aktivert muskler og utført bevegelser jeg knapt visste om! Jeg ble kjempesliten.

Likevel ble jeg ikke veldig svett. Jeg fikk ikke opp pulsen veldig heller. Timen utfordret først og fremst styrken min, men absolutt ikke slik en stang med to vektskiver gjør. Her var det snakk om utholdende styrke.

Timen var ikke delt opp med spesielle øvelser for bestemte muskelgrupper. Sats sier timen skal trene hele kroppen, og det har de rett i. Det var hele tiden et helhetlig fokus, der både de store og mindre muskelgruppene, og ikke minst kjernemuskulaturen ble aktivisert. Instruktøren fokuserte også på at både hendene og føttene hele tiden skulle være med. Ved å strekke og vri hendene skikkelig, merket jeg at effekten ble bedre.

Jeg fikk også utfordret koordinasjonen. Noen ganger synes jeg det var vanskelig å henge med, men instruktøren viste også enklere alternativer, så det gikk greit.

Den såkalte «elefanten», var en øvelse der man gradvis klatret ut i en slags planke, men i stedet for å hvile på albuene, strakk man armene ut foran seg med håndflatene mot gulvet. Øvelsen fikk det til å svi i skuldrene mine. Det var utrolig tungt, og én gang knakk jeg faktisk sammen.

I beskrivelsen av timen står det også at den skal trene kondisjonen. Det kan jeg ikke si jeg merket så mye til. Det var riktignok en del hopp som minnet om «burpees», men det var ikke nok til å få opp pulsen, for min del i alle fall. Denne timen lover at du skal få trent veldig mye, og jeg synes ikke den innfridde på alle områder.

Timen ble dessuten ganske ensformig i lengden (den varer én time). Fotografen, som selv trener mye, syntes det så litt kjedelig ut. Og jeg skal innrømme, at når det hadde gått 40-45 minutter, begynte jeg å bli litt lei. Men mest fordi det var så tungt.

En dag etter var jeg langt mer støl enn jeg pleier å bli.

Oppsummert vil jeg si at dette var en annerledes måte å trene på. Følelsen av at man får brukt hele kroppen trekker opp. Jeg vil anbefale timen til alle som ønsker variasjon i treningen. Terningkast: 4

Organic Bodywork

Da jeg først så navnet på timen ble jeg litt skeptisk. Alt skal jo være organisk nå om dagen. Jeg tror underbevisstheten min fikk på følelsen at dette var noe litt fancy og hypet, som supermat. Men, man skal ikke dømme boka på omslaget, ei heller en treningstime før man har prøvd!

Da jeg kom inn i rommet der temperaturen målte 38 grader, tenkte jeg «og her skal vi liksom trene!?». Men etter hvert sluttet jeg å tenke over at det var så varmt. Svetten rant imidlertid i jevne strømmer nedover kroppen.

Mange av bevegelsene i denne timen minnet om Soma Move. Men treningen var ikke like hard. Her var det vel så mye fokus på pusting, og grasiøse bevegelser. Og til tross for min lange og til tider klønete kropp, følte jeg meg ganske grasiøs!

Timen utfordret styrken, men ikke minst balansen. I kontrollerte bevegelser ble armer, og bent strekt ut i alle slags retninger. Og nettopp denne strekkingen gjorde utrolig godt.

Jeg var i utgangspunktet ganske øm og stiv i ryggen og skuldrene, etter mye styrketrening og kontorarbeid. Men etter timen var ømheten rett og slett borte. Når jeg i tillegg hadde svettet ut mer enn jeg noen gang har gjort før, ga det meg en utrolig deilig følelse i kroppen. Jeg følte meg både renset og fornyet!

Selv om timen minnet om Soma Move, var denne timen absolutt ikke kjedelig. Den varte bare i 30 minutter, noe jeg synes var en passende lengde.

Det kan også nevnes at jeg egentlig ikke er så glad i yoga, men jeg opplevde denne timen annerledes.

Oppsummert er ikke denne timen den hardeste, men den gjør utrolig godt i både kropp og sjel, og tar bare 30 minutter. Denne timen vil jeg anbefale alle. Terningkast: 6.

Mer fra Side 2? Sjekk forsiden!

Reklame

Supertilbud: Nå kan du få gratis strøm til februar