(SIDE2:) Den viktigste funksjonen til svetten er temperaturregulering, og manglende svetting kan gi overoppheting.

Få nytt fra Side2: Klikk her!

Men det finnes mange myter om hva svette betyr under treningen, skriver Shape.com. Finn ut hva som er fleip og hva som er fakta.

Myte: Du forbrenner mer når du trener i høyere temperaturer
Fakta! Hjertet ditt må jobbe hardere for å både sende nok oksygen til musklene og sende ekstra blod til hudoverflaten for å holde en god kroppstemperatur. MEN, dessverre er det ikke snakk om de store forskjellene i antall kalorier.

Ikke gå bananas og skei ut med en stor iskrem, men en ekstra sjokoladebit kan du nok unne deg, skriver nettstedet.

Myte: Kroppen jobber mer når det er høy luftfuktighet
Fakta! Huden din er avhengig av at lufta er litt tørr slik at fuktigheten fra kroppen vår lett kan fordampe.

På steder der luften er mettet med fuktighet er det vanskeligere for svetten å fordampe og dette øker kroppstemperaturen. I sånne omgivelser kan derfor treningen føles enda tøffere ut enn vanlig.

Følg Side2 på Facebook - klikk her!

Myte: Solkrem gjør at du svetter mindre
Fleip! Ikke tro at solkrem er «vanntett» for kroppen slik at du dermed «blokkerer» for svetten å komme ut. Svette er kroppens egne avkjølingssystem og solkrem kan ikke stoppe dette.

Det er like viktig å få i seg nok væske når du er ute i varmen uavhengig om du har smurt deg eller ikke.

Myte: Et menneske kan svette maksimalt tre liter om dagen
Fleip! Selv om en person befinner seg i et kaldere klima kan han eller hun svette opptil en liter per time, og en person i et varmere strøk kan tape mellom to til tre liter per time.

Myte: Sportsdrikker kan gjøre en forskjell
Fakta! Sportsdrikker kan være med på å bestemme hvor mye du svetter, men bare i moderate mengder. Når du svetter mye taper man elektrolytter som må erstattes gjennom mat eller drikke.

Sportsdrikker kan være en rask måte på å gi deg dette, men husk at mange av disse inneholder tomme kalorier og erstatter ikke vann som tørstedrikk.