Gå til sidens hovedinnhold

- Joggeskoene skal skille seg ut

Denne sesongen skal skoene være «color blocked», ifølge webredaktør i Löplabbet.

(SIDE2): - Skarpe, friske farger er in på joggesko denne sommeren, sier webredaktør i Löplabbet, Siri Grude til Side2.

På joggetur er det nå in å ha de klassiske joggeskoene, men i knæsje farger. Å bruke retrosko er populært, med inspirasjon fra 70- og 80-tallet. Designet og formen på skoen skal være klassisk, mens teknologien i sålen er oppdatert. Adidas har blant annet lansert Modern Classic-serien, hvor de nå bruker moderne teknologi i et klassisk design.

Følg Side2 på Facebook - klikk her!

Personifisering av skoene
Det skal skje mye på selve skoen denne sommeren. Prikker og striper er blant valgene man har.

- Skoene skal være fargerike, sammen med treningstøyet. Prøv en gul topp til røde sko, foreslår Siri til Side2.

Color Blocking er fenomenet som dukket opp denne våren. Klesvalgene baserer seg på å ta én sterk farge, og sette den i motsetning til en annen.

- For Löplabbet er ikke design på langt nær like viktige som funksjonen av skoen. Hvordan skottøyet ser ut, er ikke det som er avgjørende for joggeturen din, forteller Siri.

Mer fra Side2.no: Besøk forsiden

Det er stort sett jenter mellom 20 og 40 som tør å begi seg ut på fargerike sko. Eldre holder seg til mer diskré farger, som hvit, grå og sort.

Flere av de store merkene tilbyr nå egen design av joggesko. For eksempel Nike gir deg muligheten på sine nettsider, til å ha full fargeavgjørelse. Du bestemmer fargene på lissene, logoen, indre og ytre sko og på toppen av skoene kan du skrive inn dine egne ord.

Noen steder kan man også lage en avstøpning av sin egen fot, for en bedre såle.

Tilleggsfunksjoner
For økt motivasjon er det flere som tyr til ekstra tilbehør ved trening. Nike har gått inn i et samarbeid med både Polar og Apple. Med registrering av din trening, samt oppmuntrende ord og uttrykk underveis, blir treningen straks mer spennende.

Nike+ har dannet en liten sensor, du plasserer oppi skoen. Skoene har allerede et lite hulrom under sålen hvor du plasserer sensoren og den registrer steg, distanse, fart og hvor du har løpt. Du får en full oversikt over din økt etter trening, samtidig som du kan danne deg en profil på nettsidene deres.

Få siste nytt fra Side2.no: Klikk her!

Adidas har et tilsvarende produkt, kalt MiCoach. De er begge knyttet opp mot smarttelefoner, slik at du kan ha med den med deg på løpeturen.

Viktigst med design
Mange av kundene fokuserer mest kunden er det ofte mest relevant å se på utseende av skoen. Löplabbetbutikkene hjelper kundene til å finne den skoen som passer for kunden og dens løpestil. Som eksperter på sitt felt, ønsker de at designet kommer i annen rekke.

Følg Side2 på Facebook - klikk her!

- Vi ønsker at kunden skal være fornøyd med skoene rent teknisk og funksjonelt og at de ikke blir misfornøyd etter å ha brukt skoene en stund. Selvfølgelig skal skoene være spennende rent utseendemessig, dersom det er ønskelig for kunden, men det er ikke det som avgjør om vi har en sko i butikkene våre eller ikke, forteller webredaktøren.

Reklame

Pørni slår alle rekorder - her ser du serien

Kommentarer til denne saken