(SIDE2): Å trene på riktig måte er viktig for å få best mulig effekt av treningen. Noen myter har liksom satt seg fast i hjernebarken vår, selv om det er logisk at det ikke er slik.

Ifølge helsemagasinet Shape er disse mytene de aller vanligste.

MYTEN: «Kondisjonstrening brenner mest fett»
Der kondisjonstrening brenner flest kalorier enn styrketrening mens du holder på så vil vekttrening brenne mest fett alt i alt. En studie som er publisert i «The Journal of Strength and Conditioning Research» viser at kvinner som gjennomførte en treningstime inkludert vekttrening på en time brant i gjennomsnitt hundre mer kalorier i de neste 24 timene enn de som droppet vekttreningen. Jo mer muskler, dess mer fett ble forbrent.

MYTE: «Å løfte vekter vil gi deg store og «bulkete» muskler»
Muskelvekst skjer sakte over en periode på uker, måneder eller år. Når folk tror de får muskler med en gang og påstår at olabuksa er trangere så er det ikke muskelvekstens skyld. Muskler tar nemlig mindre plass enn fett. Musklene skviser nemlig mer masse inn i mindre plass. det betyr at jo mer muskler du bygger, jo strammere blir kroppen din. Dårlig kosthold og lite trening vil heller gjøre deg bulkete.

MYTE: «Musklene blir til fett hvis du ikke trener»
Kroppen fungerer ikke slik. Muskler og fett er to ulike vev. Dersom du slutter å trene vil musklene dine krympe og musklenes utseendet vil forandre seg. På samme tid vil fettcellene gradvis begynne å erstatte muskelvevet, noe som kan gi en illusjon om vektoppgang. Men muskler vil aldri omdannes til fett.

MYTE: «Å tøye før du trener forebygger skader»
Det finnes ingen vitenskapelige studier som viser at å tøye før treningen vil forbedre prestasjonen. Å tøye vil gjøre deg mykere, men de fleste skader forekommer mens du gjør vanlige bevegelser. den beste måten å forebygge skader på er å varme opp og på den måten sakte og rolig øke blodstrømmen til musklene

MYTE: «Strikker og bånd er best for å få markerte muskler»
En eller annen gang ble det slått fast at strikker og bånd er best å bruke dersom du ville ha lange, slanke og markerte muskler mens vekter er best dersom man vil bygge muskler.

Det finnes ikke holdepunkter for dette, en muskelkontraksjon er en muskelkontraksjon, uansett virkemiddel. den samme motstanden kan oppnås ved å bruke vekter, bånd, strikker eller kabler.

MYTE: «Å spise store mengder protein bygger muskler»
det er sant at protein er fine byggesteiner for musklene men det fordrer også en kombinasjon av protein, karbohydrater og fett. Når kroppen har adekvate mengder mer karbohydrater og fett som brensel mens du trener, sparer kroppen proteinene. Dersom du ikke har nok av dette vil kroppen bruke av proteinlagrene for energi.

MYTE: «Utfall brenner fett fra hofter og rumpe»

- Jo flere utfall jeg gjør jo mer fett forsvinner fra hofter, lår og rumpe.

Sannheten er at du kan gjøre 1000 utfall hver eneste dag og aldri bli kvitt fettet rundt disse områdene. kroppen fungerer på den måten at fett blir brent systematisk fra alle steder på kroppen, så det er umulig å programmere kroppen til å forbrenne fett bare fra et sted eller et område.