Gå til sidens hovedinnhold

- For lite proft i Norge

Trond Giske mener Norge har fått til mye som filmland, men at norske filmskapere er langt fra proffe nok.

(Venezia/SIDE2:) Da Trond Giske ble kulturminister satte han seg fore å ta tak i blant annet film-Norge og heve rockemusikkens status i Norge. Det har han blant annet gjort ved å være tydelig tilstede. For tydelig mener noen, men Giske bryr seg ikke om det.

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!

Klart de tre store
Han satte seg også fore å besøke alle de tre største filmfestivalene.

- Først var jeg i Cannes, i fjor i Berlin og nå i Venezia, så det har jeg klart, sier kulturministeren til Side2.

Hva vil Venezia-festivalen med en norsk kulturminister?

- For meg er dette først og fremst en «fact finding mission» for å bruke et filmuttrykk, sier Giske. Han har brukt festivalene til å se hvilke type filmer som slår an fra andre land, han har truffet kolleger og han har vært en deltaker på filmmarkedet i Cannes for å se hvordan norsk film bør og kan selges til utlandet.

- Ikke avhengig av meg
Når Side2 påpeker at all denne kunnskapssankingen kanskje betyr at Giske ønsker seg fire år til som kulturminister etter valget i 2009, smiler han godt.

- Jeg kunne sittet i denne jobben mange år til, jeg. Men først er det valg og så om det fremdeles blir rød-grønn regjering skal en ministerkabal legges mellom partiene. Når det er sagt så er ikke filmsatsingen avhengig av meg. Den er et felles mål for den rød-grønne regjeringen, sier Giske.

Viktig tilstedeværelse
Giske ankom onsdag kveld til middag med «Lønsj»-delegasjonen Eva Sørhaug, Pia Tjelta og produsent Håkon Øverås rett fra budsjettforhandlinger, som ikke er i havn. Men et område som skal få mer penger er penger til internasjonal markedsføring slik som «Lønsj» i Venezia.

Kulturministeren synes det er viktig at «Lønsj»-skaperne staset seg litt opp og fortalte verdenspressen om filmen.

-Det er klart at det betyr mye at disse er her og representerer filmen. At de faktisk er til stede, kan stille på foto og snakke om sitt fag, gjør jo at dekningen blir bedre, sier han.

Ikke proffe nok
Filmmeldingens mål har vært at 25 prosent av kinobesøket skal være på norske filmer og vinne flere internasjonale priser. I første halvår nådde man første mål med god margin. Men Giske mener fremdeles norsk filmbransje har en lang vei å gå. Han mener bransjen ikke er proff nok.

Med økt satsing håper han at Norge en gang skal kunne produsere en Bergman eller von Trier.

- «Dogville» spilte inn 30 millioner kroner bare i Japan, sier Giske.

Internasjonal oppmerksomhet er viktig, mener han. For å få det må norske filmskapere lage bedre filmer. Manusene må bli bedre og produsentene ha mer tyngde.

- Ta den helt ut!
Dessuten er Giske enig med avgåtte filmkonsulent at norske filmskapere ikke helt tør å ta den helt ut.

- Se på de filmene som har hatt størst oppslutning de siste årene hjemme så er det de som tar den lengst ut, «Lange flate ballær» er et godt eksempel, sier han.

For å nå mer ut og norsk publikum ønsker Giske seg også dyrere og større filmer.

- 75 prosent av all film nordmenn ser er utenlandske og helst hollywoodfilmer til mange hundre millioner dollar. Det skal ikke vi lage, men det sier noe om at publikum er kresent. De godtar ikke at den skandinaviske filmen er en skygge av Hollywood, sier han.

Reklame

Manchester City slår lillebror Manchester United søndag

Kommentarer til denne saken