Gå til sidens hovedinnhold

TV større enn avis

For første gang kan Kåre Valebrokk i TV2 glede seg over at TV er større enn avis på reklameomsetning gjennom mediebyråene. Samtidig fortsetter den kraftige veksten for internett

I årets to første måneder har TV en økning i reklameomsetningen på 5,0 prosent, mens avisene faller med 4,2 prosent. Det fremgår av ferske tall fra Mediebyråenes Interesseorganisasjon (MIO), som måler omsetningen som formidles gjennom såkalte mediebyråer.



Da får TV en andel på 39,2 prosent, mot 38,1 prosent for avis. Dermed er flisa snudd fra tidligere, da avis alltid har vært størst.



Ellers viser tallene markant fall for fagpresse, radio og kino, mens internett er den klare vinneren, i alle fall i prosent, med en fremgang på 48 prosent.



Internett er nå omtrent på størrelse med radio og utendørsreklame. Den tredje største gruppen, etter avis og radio, er ukepresse.

Reklame

Pørni slår alle rekorder - her ser du serien