Mikroblogg-tjenesten Twitter har tirsdag endret utseende for å hedre Verdens aidsdag (World Aids Day), som er 1. desember.

Tjenesten har endret fargen sin fra blått til rødt, og de oppfordrer brukerne sine til å fargelegge Twitter i samme farge.

Twitter som tidligere i år ble verdsatt til én milliard dollar er ikke de første til å endre på designen for å markere begivenheter.

I kjempens fotspor
Søkegiganten Google, som ble grunnlagt av Larry Page og Sergey Brin i september 1998, har flere ganger tidligere endret på logoen sin for å markere egne merkedager.

Da de nylig feiret sin egen bursdag la de inn skrivefeil i logoen på forsiden. Den 11. bursdagen ble feiret ved at Google ble endret til Googlle, altså slik at det kunne bli lest som «Goog11e».

Selskapet har tidligere også endret logoen for å markere historisk viktige datoer og større hendelser.

.

Gratis Logo
Twitters logo, den kvitrende fuglen, skal i sin tid ha kostet utviklerne den «svimlende sum» av mellom 10 og 15 dollar. I stedet for å engasjere høyt betalte designere benyttet utviklerne av Twitter det nettbaserte bildebyrået iStockphoto som tilbyr royaltyfrie bilder.

Illustratøren som hadde levert fuglen, Simon Oxley, skal ha fått cirka seks dollar for jobben.

Les mer: Twitter kjøpte logo for småpenger