Gå til sidens hovedinnhold

Vinteren kan gjøre deg tykk

Lite lys skaper furore i hormonene dine.

(SIDE2): Lite lys kan gjøre deg trøtt og nedstemt i vinterhalvåret. For noen er det så ille at de utvikler en depresjon, men for de fleste handler det kun om SSAD, sub-seasonal affective disorder, som blir oversatt med vintertrøtthet. Det skriver Aftonbladet.

Hva er vinterdepresjon?
Vinterdepresjon er særlig kjennetegnet ved energitap, initiativløshet, økt søvnbehov og økt appetitt, særlig med lyst på noe søtt. Symptomene kommer gjerne snikende, sammen med høstmørket og hittil er det funnet flest kvinner med vinterdepresjon, skriver lommelegen.no.

Sykdommen starter gjerne i 20-30 årene, og blir ofte verre med årene. Et viktig tegn er at depresjonen kommer hvert år og jo lenger vekk fra ekvator man bor, jo større er sjansen for å oppleve vinterdepresjoner.

Hva funker?
Lysbehandling har god virkning. Mange har tilstrekkelig effekt av å sitte en halv time i sterkt lys hver morgen i 2 uker.

- Det beste er å begynne å bruke lyslampen i slutten av september, sitte i nærheten av lampen og bruke den i minst 1/2 time til 1 time hver dag. Så kan man heller øke på utover høsten og vinteren, sa daglig leder i lampeprodusenten Sanolux, Mariann Dalum da Side2 møtte henne tidligere i år.

- Vi er jo blitt en nasjon av innemennesker og derfor er det mange som tyr til dagslys-lampene, sier hun.

Les hele saken her: Nordmenn kjøper seg dagslys

Det anbefales å ta kontakt med en lege eller psykiater med særlig kjennskap til vinterdepresjoner før behandlingen starter. Du trenger veiledning til å vite når på døgnet du skal sitte foran lyset og hvor lenge behandlingen skal pågå.

LES MER HELSE HER