Gå til sidens hovedinnhold

Ubrukelig renseanlegg til 50 mill

Renseanlegget i Lærdalstunnelen og flere andre tunneler er brannfarlig. Staten har kastet tresifrede millionbeløp ut vinduet de siste årene.

Lærdalstunnelen var den første i verden utstyrt med renseanlegg som skulle fjerne både støv og gass. Det moderne anlegget skulle rense 180 kubikkmeter luft i sekundet og kostet oppunder 50 millioner kroner. Nå viser anlegget seg å være ubrukelig og attpåtil er selskapet som leverte støvrenseanlegget i dag konkurs. Også flere andre tunneler har tilsvarende anlegg og kostnadene for Vegdirektoratet har vært tresifrede milllionbeløp, skriver Bergens Tidende.

Driftsforbud
Siden tidlig på 90-tallet har firmaet CTA (Clean Tunnel Air Int.) nærmest hatt monopol på leveranse av støvfilter til Statens Vegvesen. Men en SINTEF-rapport slår fast at el-anlegget på de elektrostatiske støvfiltrene kan ha alvorlige mangler og i verste fall utgjøre en brannfare. Vegdirektoratet har lagt ned driftsforbud og ingen av filtrene fra CTA er i dag i drift.

Kablene tok fyr
– Problemet er at det viste seg å ikke tåle kontinuerlig drift. Anlegget har en spenning på 14.000 volt, og det tok fyr i en del kabler på høyspentdelen. I tillegg ble en del andre elektriske komponenter brent, sier Gunnar Lotsberg ved Statens Vegvesen i Sogn og Fjordane til Bergens Tidende.

Lærdalstunnelen som er verdens lengste biltunnel, ble sett på som et pilotprosjekt for fremtidens luftrensing i tunneler. Men i dag er det bare de tradisjonelle viftene som sørger for bedre luft. Lotsberg opplyser at det likevel ikke er noe problem å drifte tunnelen uten det hypermoderne luftrenseanlegget.

Reklame

Verdens smarteste ladekabel til mobil er norsk

Kommentarer til denne saken