Gå til sidens hovedinnhold

Uenighet om utdatert Teknisk Ukeblad

Det var uenighet om fornyelsen av Teknisk Ukeblad som førte til at ledelsen trakk seg fra Ingeniørforlaget. - Bladet har stått stille i mange år, mener styrelederen.

Etter seks år som Teknisk Ukeblads ansvarlige redaktør, ble Claude R. Olsen sparket fra sin stilling i går, sammen med administrerende direktør Jarle Skoglund, som blir i stillingen og er konstituert som ansvarlig redaktør i TU til ny ledelse er ansatt.

Årsaken til at Ingeniørforlaget, som gir ut Teknisk Ukeblad og bladet Våre Veger, nå må se seg om etter ny ledelse, er uenighet mellom styret og Olsen og Skoglund.

- Det handler om fornyelse av bladet. Det har stått stille i mange år, både layout og papirkvalitet. Styret ønsket en fornyelse og det gjorde i og for seg også Claude Olsen, men det var innholdet vi ikke var enig i, sier styreleder Erik Prytz til Propaganda.

Ifølge ham gikk omleggingen av bladet, som har blitt hardt rammet av nedgangen i annonsemarkedet, alt for tregt.

- Det virker som om det lå litt trenering i det og når forslagene først ble fremlagt, syntes ikke styret noe om dem, sier han.

Ifølge styrelederen har administrerende direktør Jarle Skoglund stått for omfattende nedbemanninger de siste to årene. Blant annet har redaksjonen blitt kraftig nedbemannet. Ingeniørforlaget har kuttet kostnader på alle områder og vært gjennom to runder med oppsigelser bare det siste året.

- Jarle klarte den jobben godt, men hadde problemer med å komme i gang etterpå. Derfor beholder han jobben som redaktør i Våre Veger og er konstituert som ansvarlig redaktør i Teknisk Ukeblad til vi finner noen andre, sier han.

Claude R. Olsen bekrefter overfor Propaganda at uenigheten ligger i den videre produktutviklingen, som blant annet bunner i den dårlige økonomien i selskapet de siste årene.

- Jeg har jobbet mye med fornyelse det siste året, men det å sette i gang en omfattende omlegging av bladet ville kreve mye kapital og så lenge eierne ikke ville spytte inn mer midler, kunne vi ikke gå videre med det, sier han til Propaganda.

Det bunner blant annet i uenighet i hvilket format bladet skulle ha. Olsen ville gå over til tabloid, mens styret i forlaget ønsket et mer påkostet magasin.

- Å gi ut et ukentlig gratisblad i glanset papir ville bety at vi måtte selge enormt mye annonser, men de siste årene har vi tapt stadig mer av annonseinntektene våre, sier han og legger til at eierne har nektet å gå over til abonnementsform.

Ingeniørforlaget har slitt med synkende annonsemarked de siste årene. Teknisk Ukeblad distribueres i et opplag til rundt 90.000, gratis til medlemmene av NITO, NIF og Polyteknisk Forening. Antall betalende abonnenter er kun 1.000. De får heller ikke penger for bladene som distribueres til foreningsmedlemene. Dermed er bladet utelukkende avhengig av annonseinntekter.

Eierne vil, ifølge Olsen, ikke være med på å gå over til abonnement. De vil heller ikke betale for de utgavene som sendes ut til foreningsmedlemmene, slik som er vanlig i andre fagblader.

Reklame

NÅ: 30 % rabatt på alle Kastel-modeller

Kommentarer til denne saken