Gå til sidens hovedinnhold

- Unge må holde seg i form

- For å redusere overvekt må voksne og barn ta ansvar.

(SIDE2): Stadig flere barn og ungdom blir overvektige, om ti år vil tallet stige betraktelig blant personer i skolealder om ikke noe gjøres, hevder treningsguru Kari Jaquesson, som står for trening og kosthold i det aktuelle TVNorge-programmet «Et lettere liv».

LES: Barn slankes på TV.

Ikke syke
Hun påpeker at ungdom ikke er syke selv om de er overvektige, og at problemet kan løses ved hverdagslige tiltak. Hun er overrasket over reaksjonene fra fagfolk til «Et lettere liv».

Vil ha monopol

- Det er dessverre slik at mange fagfolk på høyt nivå vil ha monopol på dette feltet. De mener det trengs tung fagkompetanse for å behandle fedme blant barn og ungdom. Det er ikke riktig, man vet hva som fungerer for barn og unge i forhold til fedme. Jeg synes heller problemet er at beslutningstakere fra foreldre til politikere ikke gjør noe med det, sier Jaquesson og legger til:

- Der fagfolk snakker om behandling av fedme, altså en tilnærming der den fete er en passiv mottager av en ytelse fra en behandler, så ser jeg på mine deltagere som eksperter på seg selv.

Det er de som skal være den aktive part, jeg bare veileder, oppmuntrer, ja, og pisker. Selvdisiplin er litt av moten, men «oj, oj ,oj» så godt det er å kunne være disiplinert nok til å gå helt til mål.

Må ha fysisk aktivitet
Jaquesson viser til eksempler med tiltak som to timer gym hver dag og tre sunne, balanserte måltider i barnehagen eller i skolens regi. Hun er kraftig i mot å medisinere barn som lider av fedmeproblemer.

- Det vil være et grovt overgrep å sette barn på medisiner resten av livet. Man er ikke syk selv om man er feit, sier hun, og legger til at det gjelder å bruke litt mild tvang, få ræva i gir, spise litt annerledes for å bli kvitt fettet.

Hverdagen til barn må legges opp slik at de ikke slipper så lett unna fysisk aktivitet.

- Man må ikke tro at noe er gratis, man kan ikke stappe i seg kjeks og sjokolade. Man må ta ansvar for handlingene sine og kan ikke kjøpe milkshake hver dag etter skolen. Det går an å gjøre noe med fedmen.

Bevegelse i hverdagen
Jaquesson mener det er viktig at ungdom i 13 -17 årsalderen holder seg i form. Når hun snakker om at de skal trene, mener hun ikke nødvendigvis organisert trening, men at de bør holde seg i bevegelse i hverdagen generelt.

- Det er ikke så stor forskjell på kroppen til en person på 13 år og en på 70 år. Man kan gjøre det meste, det viktigste er å gjøre noe, sier Jaquesson.

Hun viser til hverdagslige aktiviteter som for eksempel å sykle til skolen, være ute, spille tennis og gå rundt med venner.

- Bare det å jakte på en fest i helgen kan det bli noen mil av, sier hun og ler.

Foreldre må ta ansvar
Helse og livsstil er ikke bare ungdommen selv sitt ansvar, men også i stor grad forledrenes.

- Mange får moped, det er ikke en fin presang, gi dem heller busskort. Noen ganger er det 10 minutter hver vei å gå til bussen, det blir til sammen 20 minutter, nevner programlederen som et eksempel.

Treningseksperten sier det er viktig at foreldre går foran som gode eksempler. Barn må komme seg ut og gjøre aktiviteter som er gøy, ikke nødvendigvis ballspill, da det er mange som ikke er i glad i det.

- Det er viktig at voksne tenker alternativt og at idrettslag satser på nye ting. Det er like atletisk å drive med freestyle og dansing som mange tradisjonelle idretter.

Jaquesson mener ungdom, uansett om det er organisert trening eller ikke, bør være i god aktivitet en time om dagen og bør bli andpusten hver dag.

Les mer om helse,trening og velvære her.

LES OGSÅ:

Reklame

Best i test påskeegg 2021