Gå til sidens hovedinnhold

Unngå fargefellene

Farger er viktig, og kan gjøre et bra bilde enda bedre - eller ødelegge det helt. Her er det du trenger å vite.

Selv om farger sjeldent kan utgjøre et fantastisk bilde i seg selv, uten annet innhold, er det ofte en viktig faktor for hvor vellykket et bilde til slutt blir.

Å sette sammen et bilde med flere farger er litt som å kle seg, dårlige fargekombinasjoner kan lett ødelegge helheten, uansett hvor flotte de enkelte elementene er. Bruk derfor ikke farger kun fordi de er der, men velg dem med omhu, så langt dette er mulig. Før du setter i gang med fotograferingen, kan det derfor være lurt å sette seg inn i litt fargeteori.

Primærfarger
Nå som de fleste fotograferer digitalt er ord som RGB og CMYK noe mange har hørt om. Men disse ordene refererer ikke bare til fargeprofiler i Photoshop, de har en stor betydning under selve fotograferingen også.

RGB - som står for Red, Green, Blue - er betegnelsen på lysets primærfarger. (Må ikke forveksles med malerkunstens primærfarger, som er rød, gul og blå.) Det var den skotske fysikeren James Maxwell som i 1859 demonstrerte at ved bruk av disse tre fargene, rød, grønn og blå, kunne alle regnbuens farger pluss svart og hvitt, skapes. Maxwell produserte forøvrig også tidenes første fargefotografi, et faktum som er ukjent for mange.

Komplementære farger
Disse tre primærfargene (RGB) har hver sin komplementære farge (CMY). Komplementære farger er to farger som, når de blandes sammen, danner hvitt. Rød er derfor komplementær med cyan, grønn med magenta og blå med gul.

Når to komplementære farger brukes i samme bilde, skapes en sterk kontrast. Tenk på gule høstløv mot en blå himmel eller magentafargede blomster i en grønn eng. Øyet trekkes mot slike kontraster, og det kan derfor brukes som en svært virkningsfull effekt innen fotografi.

Som nevnt tidligere, har malerkunsten, eller pigmentbasert kunst, et helt annet sett med primærfarger. Rød, gul og blå brukes her til å skape alle de resterende fargene i regnbuen, og de komplementære kombinasjonene ser slik ut: rød/grønn, gul/lilla og blå/oransje. Ha også dette i bakhodet når du komponerer fargebilder.

Simultankontrast
Alle farger i et bilde påvirker hverandre, uansett hvordan de er satt sammen. Denne effekten kalles simultankontrast, og har evnen til å spille hjernen en del puss. For eksempel vil den samme rødfargen virke lysere mot en mørk bakgrunn, enn mot en lys bakgrunn. Plasseres den mot en gul bakgrunn, vil den få et blåskjær (ettersom blått er komplementært med gult), og mot en grønn bakgrunn vil den få et magentaskjær.

Om den plasseres mot en bakgrunn som har noe av den samme fargen i seg, slik som lilla, vil den være mye mindre fremtredende enn om den plasseres mot en komplementær bakgrunn. Tenk alltid på dette når du velger bakgrunn til motiver.

Analoge farger
Her er det ikke snakk om analogt i motsetning til digitalt, men heller om et uttrykk som referer til farger som står nært hverandre i tone og valør. Analoge farger, også kalt harmoniske farger, består av tre farger som ligger ved siden av hverandre på det ofte brukte tolvdelte fargehjulet.

Et analogt bilde kan derfor bestå for eksempel av fargene gul, gul-oransje og oransje eller rød-lilla, lilla og blå-lilla. Dette høres kanskje komplisert ut, men analoge farger finnes naturlig mange steder utendørs, tenk bare på de fantastiske høstfargene!

Farger bør brukes bevisst for at et bilde skal kunne bli så bra som bare mulig. Med farger kan du bestemme om bildet skal være kontrastrikt eller harmonisk, kaldt eller varmt. God fargebruk bidrar til å gjøre et bra bilde enda bedre, mens dårlig fargebruk kan helt på egenhånd ødelegge et bilde.

Denne saken er hentet fra fotonettstedet Fotopia.

Reklame

Ekstremt høy strømpris – slik kutter du regningen