Gå til sidens hovedinnhold

Setter musikk til fars spill

Marcus Paus setter musikk til pappa Ole Paus’ skuespillerdebut i ”Upperdog”.

(Haugesund/SIDE2:) Musikk i filmer er med på å understreke både stemning og skuespill. I så fall er Ole Paus i trygge hender i «Upperdog» der komponistsønnen Marcus Paus har skapt hele det musikalske bildet. En jobb han fikk lenge før Ole var påtenkt til rollen.

Mer fra Side2. no: Sjekk forsiden nå

Og Marcus vet noe faren Ole Paus ikke vet, nemlig hvordan han fremstår på lerretet som faren til adoptivbarnet Axel i «Upperdog».

- Jeg har sett hele filmen på en så liten skjerm, sier han og viser fram en firkant mindre enn en TV-rute. Far selv gleder seg til søndagskveldens festforestilling.

Lekent og energisk
Musikken står sterkt i ”Upperdog”, en film med fire parallelle historier som alle flettes i hverandre. Det er Mozarts lekne musikk, men samtidig ikke-Mozart. Det er nemlig Marcus Paus som har arrangert, trukket fra og lagt til. Paus skriver til vanlig mest klassiske verker for kammerorkestre og opera.

– Sara hadde tidlig ideen å bruke Mozart, det er noe med energien og overskuddet i musikken. Og jeg hadde laget ”Ave Mozart”, et potpurri over Mozart til jubileet i 2006, forteller Marcus.

– Med så mange historier som ”Upperdog” har, handlet det mye for meg å skape en musikalsk felleshistorie. Samtidig har jeg jo skrevet musikken til en besetning som Mozart ikke hadde, blant annet for saksofon, sier han.

Fascinert av historien
Sønnen er ikke en debutant i filmsammenheng, men det er faren Ole. Regissøren skulle finne det hun kaller en litt uangripelig pappa, en vennlig sjel som blir helt feil med vennligheten sin.

– Det var rørende at noen spurte. Jeg visste ikke helt hva jeg kunne bidra med, men jeg var veldig fascinert av historien og at det var fra et Norge som er reelt, sier Ole Paus. Han er nøye på å understreke at sønnen Marcus’ arbeid på filmen selvfølgelig er helt uavhengig av ham.

- Stolt av Marcus
– Jeg er jo veldig stolt av Marcus. Dette er hans verden. Det er veldig fint å møtes i den, det må jo være noe av det minst autoritære far-sønn-forholdet, knegger far og sønn.

Ole og Marcus Paus er ikke ukjente med å samarbeide, noe de har gjort både offentlig og mer privat.

– Vi har hatt mange givende samtaler rundt manus, og snakket mye om det. Men det Marcus gjør her er jo milevis fra mitt musikalske arbeid som er mye enklere tonalt, sier Ole Paus.

Kommentarer til denne saken