I forrige uke la nok en leverandør av smarte dingser og smarthus-løsninger ned. Det skjedde helt uten forvarsel. Plutselig bare sluttet tjenestene til Insteon å fungere.

«Powering the most fail-safe connected home on the marked», var måten de likte å markedsføre seg - før kundene mistet all tilgang.

Uken før forsvant iHome.

I hva som trolig vil bli husket som en av de mest notoriske smart hus-nedstengningene, bestemte Insteon seg for å skru av sine tjenester uten å gi kundene noe varsel. Det gjorde mange smart-enheter som var avhengige av tjenestene til ubrukelige «mursteiner».

Ars Technica

1,3 millioner kunder

Selv om selskapet ikke var det største i sitt slag, hadde de rundt 1,3 millioner kunder i det amerikanske markedet og tilbød rundt 200 forskjellige tjenester. Det inkluderte fullintegrerte løsninger for hus.

På utstyrslisten hadde man dingser der man byttet ut lysbrytere med med avanserte styringssystemer, trådløse sensorer, alarmer, termostater, automatisering av tjenester og fjernstyring av enheter.

- Dette viser farene ved å gi kontroll over husert ditt til en tjeneste som er avhengig av en nettplattform. Det er en avgjørelse som ikke bør bli tatt med lett hjerte, sier analytiker Ben Wood i CCS Insight til Wired.

The Verge påpeker at en lang rekke smarthusløsninger har blitt terminert de siste årene, av kjente merkevarer som Google, Best Buy og Lowes.

Voldsomt på fremmarsj i Norge

Begrepet «smarthus» er et litt ullent, og det bygges ikke veldig mange virkelig smarthus fra bunnen i Norge, men veldig mange har etter hvert begynt å eksperimentere med en eller annen smart styring av husene sine. Markedet er i voldsom vekst.

Smart-dørlåser og styring av varmen er kanskje det mest populære. Den massive økningen i strømprisen har gjort det langt mer attraktivt.

- Mange huseiere prøver ut smartteknologi. Det kan være alt fra tidsbrytere i støpselet, til apper og fjernstyrte lyspærer, panelovner som sentralt styres, ringe-hytta-varm, styring av varmtvannsbereder og lignende, sier Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If til Nettavisen.

Det som styrer alt kan slutte å fungere

Smarte løsninger kan være kjempesmart, men utfordringen er at markedet fortsatt er til dels svært umodent. Selv om mange løsninger har eksistert i mange år fortsatt én standard som alle benytter. Løsninger blir lansert, driftes i noen år - før de bare forsvinner.

Selv store og seriøse selskaper har lansert tjenester som plutselig forsvinner.

Forbrukerteknologi har gjerne kort levetid. Det er greit hvis det er en løs dings du enkelt kan bytte ut. Det er ikke like greit om det er dingsen som er kontrollenheten for alle de viktigste funksjonene i huset ditt.

- Flere og flere forbrukere får øynene opp for smarthus, og ofte begynner man med smart strømstyring og smartbelysning. Hvis du blander sammen flere leverandører som ikke er kompatible, vil du fort oppleve at du må ha flere apper til styre funksjonene i huset ditt, samt at hverdagen ikke blir så strømlinjeformet som du kunne ønsket, sier juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet til Nettavisen.

Kan bli skikkelig dyrt å bytte

Det er da ekstra smarte løsninger introduseres.

- Integrerte smarthusleverandører kommer med tjenester som omfatter alt du trenger til å gjøre boligen din smart. Ofte vil det inkludere utskiftning av stikkontakter, brytere og regulatorer i boligen, noe som krever et besøk fra en elektriker. Mye av det du betaler for i valget av leverandør er smart-hubben som styrer alle enhetene, samt det underliggende systemet og serverne alle enhetene kommuniserer med, sier han.

Problemet oppstår når alt styres av én ting som ikke lenger fungerer.

- Hvis leverandøren avvikler driften vil du i første omgang oppleve at appen og smart-hubben slutter å kommunisere med hverandre, og at som en følge av det – at automatiseringer og lure løsninger ikke lenger fungerer som de skal. Du må da i gang med omfattende undersøkelser for å se om du kan finne andre leverandører som kan integrere de stikkontaktene, bryterne og regulatorene du allerede har installert. Dette kan være både tidkrevende og dyrt, sier han.

Dobbel risiko

Det trenger ikke engang være utstyret som slutter å fungere, men at de som har satt det samme og vet hvordan ting henger sammen svikter:

- Hvis leverandøren avvikler driften vil du i første omgang oppleve at appen og smart-hubben slutter å kommunisere med hverandre, og at som en følge av det – at automatiseringer og lure løsninger ikke lenger fungerer som de skal. Du må da i gang med omfattende undersøkelser for å se om du kan finne andre leverandører som kan integrere de, sier Iversen i Forbrukerrådet.

Les også

Chantalle (33) har en bolig litt utenom det vanlige: – Jeg var ute etter en annen måte å bo på

En annen ting som kan være med i overkant smarte hus, er at de ganske enkelt blir hacket. Før nyttår hadde Aftenposten en sak om en Geir Thorstensen som opplevde at smarthuset ble svært dumt da det ble hacket.

- Huset vi har opplevd som så smart, som har fungert så bra i syv år, er blitt så dumt som det går an. Og vi får ikke gjort noe med det. Dummere hus får man ikke, sa Geir Thorstensen.

Skjer slikt, er man avhengig av at de som satt det sammen for mange år tilbake, fortsatt kan hjelpe.

- Selv om det har vært smarthus i flere former i lang tid, så er man fortsatt i en prøve-og-utviklingsfase. De fleste hus som bygges i dag er jo ikke smarthus. Mitt råd er at man for det første sikrer seg med velrennomerte leverandører, tenker på leveringskjede og sikkerhet, sier Clementz i If.

- Nå er vi inni en periode der mange av oss kan føle på en eller annen form for konsekvens av pandemien og det som skjer i Ukraina, der det å få levert varer kan ta lenger tid, langt tid å frakte, mangel på delkomponenter, og det henger sammen med smarthus. Den som bygger smarthuset ditt og kjenner det godt, kan gå konkurs og forsvinne på markedet, og da er det viktig å ha god dokumentasjon og brukermanual, sier Clemetz.

Forsikringen dekker som hovedregel ikke problemer

Om du opplever at ditt smarte hus, eller smarte funksjoner, slutter å fungere, hjelper det i utgangspunktet ikke å kontakte forsikrsingsselskapet.

- Forsikringen vil i de aller fleste tilfeller ikke dekket dette. Det kan være at ting dekkes hvis det oppstår en skade, men det vil være unntaket sier han, og viser til at en for eksempel kan se for seg at funksjonssvikt kan føre til en vannskade.