Gå til sidens hovedinnhold

Utrolig rekord sikrer VW Golf en plass i historiebøkene

VW GOLF

Vi sa at konkurrentene burde skjelve da den kom - og vi fikk helt rett.

Suksessen til Tesla blir gjerne fremhevet som noe helt spesielt i Norge. I fjor klarte de på en enkelt måned å slå Ford Sierras registreringsrekord fra 1986 da det i mars ble registrert imponerende 1493 eksemplarer av Model S.

At Tesla er en forholdsvis dyr luksusbil gjør det ikke mindre imponerende, selv om statistikken er litt misvisende siden det da var snakk om bestillinger fra en lenger periode som ble levert samtidig (måneden etter ble det bare registrert 171 Model S-er).

Les test: Tesla Model S P85D

Men oppi suksessen til Elon Musk, kan det være lett å overse en annen historisk suksesshistorie som skrives i disse dager.

Overlegen over lang tid

Vi snakker selvsagt om VW Golf, en bil som vi har blitt vant til at år etter år etter år har vært den mest populære i Norge.

Men det som har skjedd med Golf i så langt i 2015, overgår alt annet i nyere norsk bilhistorie.

I juni satt Golf en foreløpig rekord med 1626 registrerte biler på én måned, og i løpet av årets første åtte måneder har mer enn hver 9. bil som er registrert på norske skilter vært en Golf.

11.433 Golf-er har fått norske skilter. Det er mer enn de tre neste på mest-solgt-listen i Norge til sammen: Tesla Model S, Toyota Auris og Toyota Rav4, som alle har solgt like over 3000 eksemplarer så langt i år.

Les også: Test: Toyota Auris Touring Sports facelift

Faktisk får du nesten plass til hele salget av Skoda Octavia.

Les også: Ser du hva slags bil dette er?

Hvis Golf hadde vært et eget merke, så ville bilen så langt i år vært landets mest solgte - der den selger mer enn hele Toyotas modellutvalg til sammen.

Det har etter hva Side3 har klart å oppdrive aldri skjedd før.

Derfor selger den så godt

Årsaken til Golfs totale dominans i det norske bilmarkedet er flerdelt.

Dagens Golf er den 7. generasjonen i rekken, og har verken klassens best kjøreegenskaper, best design, best plass, de mest effektive motorene eller best pris. Men den er derimot klassens beste allroundbil.

Da vi testet 7. generasjon for første gang i 2012 sa vi at konkurrentene burde skjelve, og selv etter at konkurrentene har svart med forbedrede modeller, holder Golf seg godt.

Salget hjelpes også av at nordmenn er flokkdyrt når det kommer til bilkjøp. De 20 mest solgte bilmodellene i Norge (se oversikt i toppen av saken) står for omtrent halvparten av alt bilsalg i Norge.

Vi søker noe trygt, og ikke minst kjøper vi biler som vi føler oss ganske sikre på at vil holde seg relativt godt i pris til den skal selges senere. Da er ingenting så trygt som en modell mange andre også kunne tenke seg.

En Golf er ikke én bil

Et vel så viktig element er at en Golf ikke bare er én bil - det er mer en plattform å regne, der du kan tilpasse den veldig mange behov.

Utgangspunktet er en kompaktbil, men i stasjonsvognutgave er det en vesentlig større bil for småbarnsfamilier som trenger litt plass. Denne kombinasjonen har også konkurrenter som Toyota Auris og Ford Focus - men VW har gått mye lenger i et forsøk på å lage varianter av bilen for alles ønsker.

Test: Ford Focus Facelift

En flerbruksbil i Golf-verdenen har dukket opp i Sporsvan, og på toppen av dette har en laget en SUV-etterligning i Golf Alltrack, som er en Golf Stasjonsvogn som er hevet litt.

Les test: Som en Golf - bare mer praktisk

Utover gode bensin- og dieselalternativer, som også konkurrentene har, er to det sportsutgaver - Golf GTI og Golf R - og i de fleste kombinasjoner kan du få den med firehjulsdrift. Og vi nordmenn elsker firehjulsdrift.

Les test: Golf GTI
Les test: Golf R

Men det som virkelig har sørget for oppgangen i salget i år, er at den nå også er tilgjengelig både som elbil og oppladbar hybrid. Begge deler kommer veldig godt ut av det norske avgiftssystemet.

Les test: Golf GTE
Les test: VW e-Golf

Omtrent annenhver Golf som selges i Norge er nå en elbil - noe som betyr at mer enn hver 3. elektrisk bil som selges i Norge er en e-Golf.

På toppen av dette er nesten 2 av 3 nye oppladbare hybrider er en Golf GTE.

- Treffer bra

VWs norske informasjonssjef Anita Svanes er naturlig nok svært fornøyd over utviklingen.

- Det stemmer at Golf isolert sett med alle sine modeller hadde vært "største merke".

Hun har følgende forklaring på suksessen:

- Vi har modeller som har truffet bra i markedet. Vi har høyt salg av e-Golf og den ladbare hybriden Golf GTE, i tillegg mye 4Motion og Golf Alltrack, Golf Sportsvan og Golf stasjonsvogn. Så det er mange nye modeller og et bredt utvalg som treffer det norske markedet bra. Ikke minst er kombinasjonen av 4Motion og DSG er en attraktiv kombinasjon, sier hun til Side3.

Kommentarer til denne saken