Gå til sidens hovedinnhold

Utskeielser er en forutsetning for å lykkes!

Å gjennomføre et slikt kosthold handler selvfølgelig ikke bare om hva du skal spise og når du skal spise.

Det handler like mye om å finne en måte å tilpasse kosten til ulike sosiale og praktiske sammenhenger, og opprettholde motivasjonen for et sunt kosthold. Hva gjør du for eksempel hvis du skal på hyttetur med venner? Hvis du glemte matpakken hjemme? Hva med restaurantbesøk? Hva med kakene til kaffen? Hva gjør du på reiser der du ikke aner når og hva du får å spise?

Her er det ikke en løsning som passer alle. Du kan prøve ulike tips og oppskrifter som du finner her på Fedonklubben eller i Dr. Lindbergs bøker. Sannsynligheten er stor for at du vil finne noe som du både synes smaker godt og som fungerer bra i problemsituasjoner. Hvis det likevel skulle dukke opp ”umulige” situasjoner er det ikke farlig å skeie ut, bare det ikke blir flere utskeielser enn balanserte måltider. Om du spiser ”helt galt” til et måltid eller to i løpet av uken har det nesten ingenting å si for din helse. Utfordringen er å hente seg inn igjen til neste måltid.

De fleste av oss liker søtsaker, baguetter, vanlig brød, ris, pasta og poteter. For noen vil det å kutte helt ut disse matvarene være det som gjør at de ikke gradvis faller tilbake til gamle kostvaner. Det er absolutt ikke nødvendig av helsemessige grunner å holde seg helt borte fra disse matvarene. Av smaksmessige, sosiale og praktiske grunner kan det tvert imot være helt nødvendig å inkludere en viss mengde av disse matvarene i kosten. Utskeielser er en forutsetning for å lykkes med permanente kostendringer, utfordringen ligger i å ha kontrollerte utskeielser!

Reklame

Denne strømavtalen har vært klart billigst i hele 2021

Kommentarer til denne saken