Gå til sidens hovedinnhold

Vålerenga økte på nett

Vålerenga vokser på nett - kun Rosenborg hadde større trafikk i 2009.

Vif-fotball.no hadde en sterk trafikkvekst i 2009.

Rekordtrafikk

Vålerenga satte rekord blant fotballklubbene på TNS Gallups toppliste i fjor med snaut 15 000 unike daglige brukere som beste uke-notering og en plass blant de 55 største nettstedene i Norge.

Vålerenga hadde størst trafikk på nett ni uker på rad i starten av sesongen. Varierende sportslige resultater ga liten drahjelp i forbindelse med nettrafikken utover året. Likevel hadde vif-fotball.no mellom 20-25 prosent av den totale trafikken til Tippeligaklubbene.

Kun Rosenborg hadde større trafikk, og Vålerenga var i store perioder dobbelt så store som Brann på 3. plass.

Trafikk gir penger

Mediesatsingen til Vålerenga er en viktig inntektskilde for klubben selv i sesonger med middels sportslige resultater. Supporterne får viktig info via nettet, og vif-fotball.no fyller en rolle som offisiell leverandør av nyheter om Vålerenga.

Vålerenga får tilført rundt 3 millioner kroner fra digital pott for sin trafikk på nett i 2009. I tillegg kommer annonseinntekter, web shop inntekter og en rekke ikke mål-bare inntekter i forhold til klubbens nettsted som markedsføringskanal.

Sikter høyere

- Trafikkveksten er god, men vi har helt klart ambisjoner om å vokse ytterligere. Vi må bli flinkere til å skape enda mer attraktivt innhold, og utnytte sosiale medier bedre. Samtidig skal vi huske på at Rosenborg har dobbelt så stor medieavdeling, langt høyere tilskuertall som genererer stor nettrafikk via billettsalget og en eventyrlig Tippeligasesong bak seg, sier mediesjef Svein Graff i Vålerenga.

- Med gode sportslige resultater fremover håper vi på fortsatt vekst, sier Graff som skryter av kollegene i medieavdelingen.

- De er duracellkaniner som jobber seint og tidlig. Vi er bare tre i medieavdelingen, men de gjør en fantastisk jobb, sier Graff.

Kommentarer til denne saken