Gå til sidens hovedinnhold

- Fjern denne bøtefella

- Denne fotoboksen er en ren bøtefelle for vanlige bilister, sier samferdselsbyråd i Oslo.

Gå til Nettavisen Motor

Fotoboksen i Vålerengtunnelen er Norges mest innbringende fotoboks over tid.

- Denne fotoboksen bør fjernes. Den har ingen trafikksikkerhetsfunksjoner, og er bare en bøtefelle for vanlige bilister, sier samferdselsbyråd i Oslo, Jøran Kallmyr (FrP), til Nettavisen.

Irriterer du deg over noen «dårlige» plasserte fotobokser? Tips journalist Lis Homdal

Fartsgrensen er her satt ned til 60 kilometer på en bred seksfelts motorvei.

- Det er slak nedoverbakke, og fotoboksen er utplassert slik at den er nesten helt umulig å se, sier Kallmyr.

Han mener at fotoboksen ikke forhindrer ulykker slik den står plassert nå.

Les også: - Disse tas i fotoboksene

- Plasseringen bør bli mer synlig. Slik det er nå, oppdager mange bilister fotoboksen rett før de passerer den – og bråbremser, sier Kallmyr.

Han mener at Vegvesenet bør plassere fotoboksen før svingen i tunnelen. – Da hadde folk kjørt sakte gjennom hele svingen. Men aller helst bør den fjernes, og heller settes opp et annet sted – for eksempel langs en skolevei. Der vil den gjøre større nytte for seg, enn på en motorvei, mener Kallmyr.

Han forteller at han ikke ser noen grunn til at en av Norges beste veier skal ha 60 km/t akkurat der det er en fotoboks, for så ha 70 km/t rett etterpå.

- Denne fotoboksen står for meg som et levende bevis på at staten er mest interessert i å gi folk bøter, og ikke fremme trafikksikkerhet, sier byråden.

Kallmyr har nå skrevet brev til Statens vegvesen, hvor han oppfordrer Vegvesenet til å vurdere fotoboksens plassering og varsling.

Les også:Fotoboksene blinker hvert andre minutt

- Vil vurdere plasseringen
- Fotoboksen er blitt plassert i Vålerengtunnelen fordi det var en del stygge ulykker der, og er et tiltak for at bilistene skal senke farten, sier seksjonsleder for Trafikk i Statens vegvesen i Stor-Oslo, Marit Liv Solbjørg, til Nettavisen.

Hun forteller at fotoboksen funksjon er sikkerhet, og at det er politiet som bestemmer når fotoboksen skal være aktiv.

- Dermed er den ikke aktiv hele tiden. Men vi kommer til å vurdere plasseringen, og se om det er mulig å gjøre noen optimaliseringer, sier Solbjørg.

Mange irriterte bilister
Kallmyr forteller at han tror at det finnes flere slike «gjemte» fotobokser, som fungerer mer som en bøtefelle enn som et trafikksikkerhetstiltak.

Irriterer du deg over noen «dårlige» plasserte fotobokser? Tips journalist Lis Homdal

I tillegg forteller Kallmyr at han jeg fått en del tilbakemeldinger på de nye gjennomsnittsfotoboksene som er satt opp på Dovrefjell.

- Der kan man oppleve bilister som er livredd for å få bot, og kjører langt under fartsgrensa hele strekningen. Dette irriterer folk, og bidrar til at man gasser på så fort man passerer den siste boksen. Jeg vet ikke om dette er så trafikksikkert, sier Kallmyr.

Seksjonsleder for trafikksikkerhet i Statens vegvesen, Finn Harald Amundsen, har tidligere uttalt overfor Nettavisen at han regner med at med at de nye fotoboksene vil redusere antall ulykker med 30–40 prosent.

De vanlige ATK-punktene har vist seg å redusere antall ulykker med rundt 20 prosent.

Les mer:Nå kommer de nye fotoboksene

Bygg bedre veier
- Reglene i dag er slik at man skal kontrollere og bøtelegge de som gjør litt gærent, i stedet for å bygge ut veiene med midtdelere, sier Kallmyr.

Han henviser til de nye firefeltsveiene i Vestfold, sør i Akershus og nord i Østfold, som alle var sterkt ulykkesbelastede veistrekninger før utbyggingen. Nå er antall trafikkdrepte redusert til nesten null.

- Å bygge bedre veier har bidratt til både samfunnsmessige og økonomiske fordeler, sier Kallmyr.

Les også:Derfor er Sverige bedre enn oss

Les også:Her frontkolliderer vi

P.S: Journalisten som har skrevet denne saken, har selv blitt tatt i fotoboksen i Vålerengtunnelen.

Det siste fra Nettavisen Motor:

En skikkelig morsom bil

Slik sparer du bensin

Så fort kan du kjøre i Europa

Mer om bil, MC og trafikk finner du i Nettavisen Motor

Kommentarer til denne saken