Gå til sidens hovedinnhold

Valgkampen i gang på nett

De har ikke lov å annonsere på tradisjonell tv, men er igang på Youtube.

De norske politiske partiene har allerede startet nettsatsingen mot høstens kommunevalg.

Arbeiderpartiets informasjonssjef Sindre Fossum Beyer sier til NA24 Propaganda at de bruker vesentlig mer på nettet i år sammenlignet med andre valgkampår.

- Vi bruker vel fremdeles litt mer på avisannonsering, men det er en klar dreining mot nettet. Det er imidlertid ikke alt dette som er betalt annonsering. Vi er tilstede på blant annet Youtube og Facebook og ser at vi får mange innspill der, sier Fossum Beyer.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Også politikere som Tony Blair og de amerikanske presidentkandidatene bruker nettet for å nå velgerne.

Se mer i videovinduet over.

Nye nettsider
Arbeiderpartiet jobber i disse dager med å lage nye nettsider som de skal ha oppe før sommeren.

- Undersøkelser fra det danske valget viste at 25 prosent av velgerne oppsøkte en eller flere av de politiske partienes hjemmesider før de avla sin stemme. 20 prosent av de som besøkte partienes hjemmesider tok sin beslutning etter besøket, så det er klart at det er kjempeviktig å være tilstede og å ha et godt og forståelig budskap, sier Fossum Beyer.

Han sier web-tv også blir en viktig del av hjemmesidene.

- Medregnet trafikken fra nettavisene så hadde årets landsmøte 40-50.000 deltagere via vår direktesendte web-overføringer. Det er en klar rekord for et AP-landsmøte, sier Fossum Beyer.

Betaler ikke
SV har bestemt seg for å ikke bruke betalt kommunikasjon som avis- eller nettannonser. Også SV satser på web-tv.

- Et eksempel er Erik Solheim som er flink til å få dokumentert sine reiser med video, som vi legger ut. Det kommer til å bli mer av web-tv på våre sider, sier informasjonsrådgiver Arun Gosh i SV.

Han sier de foreløpig er litt i startgropen i forhold til høstens aktiviteter.

- Vi arbeider med en informativ animert velgerguide. Vi så at det nederlandske sosialistpartiet hadde suksess med en animert serie om hvordan partilederen forsøkte å kommunisere med velgerne, og vi vil se på om vi får til noe tilsvarende her. Vi har en ung velgerkrets med mange nettkyndige og det er mange som har egne blogger. Vi har forøvrig de mest omfattende sidene noe politisk parti her i landet har, og vi ser at de mest brukes til å finne bakgrunnsinformasjon fremfor nyheter, sier Gosh.

Høyre lar de lokale styre
Også Høyre direktesendte sitt landsmøte. Informasjons- og kampanjesjef i Høyre, Mudassar Kapur, sier de bruker mindre sentralt på nettet nå enn ved stortingsvalget i 2005.

- Det er de lokale foreningene som best vet hvordan de skal markedsføre sine saker lokalt i et lokalvalg. Det er imidlertid ingen tvil om at nettet bare blir viktigere og viktigere. Nest etter direkte velgerkontakt så er nettet den viktigste kommunikasjonskanalen vi har. Blant mediene er det ikke noen tvil om at nettet er viktigst. Vi bruker nettet både til informasjon, ved hyppig oppdaterte hjemmesider, og til kampanjevirksomhet på diverse nettsteder, sie Kapur.

Han sier de er aktive for å få kommunisert budskapet sitt på diverse communities.

- Det som er viktig for oss er å få knyttet det opp mot konkrete saker. Vi fikk inn et videoinnslag med Børge Brende på VGs snutter.no, og det igjen ga et oppslag på VG-Nett og resulterte i at flere enn 2500 så videoen i løpet av fem-seks timer. Det er viktig å være tilstede der folk ferdes, men forskjellige medier krever forskjellige budskap. Vi kommer ikke til å oversvømme de forskjellige nettsamfunnene med strategiske overstyrte budskap, det er viktig å ikke ødelegge den sjarmen disse stedene har i egenskap av å være brukerstyrte, sier Kapur.

Lokale nettsider
Fremskrittspartiet arbeider med å styrke det lokale innholdet på lokalavdelingenes nettsider.

- I og med at dette er et lokalvalg er det viktigste å få ut informasjon lokalt. Vi har et arbeid gående nå og målet er at det skal bli langt mer lokalt innhold og at sidene skal bli mer gjennomførte enn tidligere. Det er ikke noen tvil om at nettet bare blir viktigere og viktigere, sier Børge Sandnes i FrP. Han er selv ordførerkandidat i Svelvik.

Han sier at de ikke har noe organisert fremstøt mot nettsamfunn som Facebook og lignende, men at de i år, som tidligere år, vil kommunisere med velgerne på mobil og andre nye medeieplattformer.

Reklame

Slik får du godt internett på hytta