Gå til sidens hovedinnhold

Ønsker du flere veier med 70 km/t-grense?

Forsker mener flere 70-soner, og 80-grense på de beste firefelts motorveiene, er måten å nå norske miljømål på.

I 2007 la Sintef frem en rapport som konkluderte med at bedre veier vil kunne gi lavere klimautslipp fordi det vil føre til jevnere fart. Som kjent er det få ting som sluker mer bensin enn aksellerasjon, og ujevn fart er i praksis en rekke unødvendige aksellerasjoner.

Bedre vei, lavere utslipp
- En bedre vei gir en betydelig utslippsreduksjon ved eksisterende trafikk, sa forsker Tore Knudsen under framleggelsen av rapporten den gang.

Les også: Dårlige veier er miljøverstinger

Daværende samferdselsminister Liv Signe Navarsete mente at det var overraskende hvor store miljøgevister en ville kunne få ved å forbedre veinettet, men var likevel noe tilbakeholden.

- Det står fast i rapporten at veier med middels trafikk får en stor gevinst. Gevinsten er minst like stor i distriktene som i bynære strøk, sa hun til Nettavisen den gangen

Helt uenig i konklusjonen
Men avdelingsleder Arvid Strand ved Transportøkonomisk institutt (TØI) er overhode ikke enig i konklusjonen i Sintef-rapporten.

- De siste par årene har representanter fra flere politiske partier argumentert sterkt for veibygging som et miljøtiltak. Men bare unntaksvis vil veibygging ha en slik effekt, fastslår forskeren til Dagsavisen.

Han mener at økningen i veiinvesteringer vil føre til store økninger i klimautslipp.

Høyere hastighet, høyere utslipp
Årsaken er at han mener bedre veier fører til høyere gjennomsnittshastighet, og at utslippene øker mest når farten er over 80 kilometer i timen.

Ifølge det internasjonale energibyrået kan en oppnå vesentlige CO2-utslipp ved å redusere gjennomsnittsfarten fra 90 til 70 kilometer i timen.

- Noen av oss har argumentert for å bygge veier som er bedre enn i dag, men ikke så gode som motorveier, sier Strand.

Han mener ikke at 70-soner er løsningen på dagens 4-felts motorveier med 100-sone. Her mener han 80 er en grei hastighet.

Synes du hastighetene bør settes ned? Gi din stemme i avstemningsboksen på venstre siden!

Reklame

Best i test: Maskinene som gir deg sunnere frityrmat

Kommentarer til denne saken