Gå til sidens hovedinnhold

Derfor stopper bilene våre

Tre feil går igjen når bilen melder pass. Se listen!

Du har kanskje opplevd det selv: Du setter nøkkelen i tenningslåsen, vrir om - og ingenting skjer. Vit at du ikke er alene.

Norges Automobil-Forbund, som er en av flere tilbydere av veihjelp, hadde alene 162.000 veihjelpsoppdrag i 2007. Samme år hadde Viking Redningstjeneste 110.000 oppdrag av samme type, mens Falck i fjor var ute på veihjelp 115.000 ganger.

Tre gjengangere
NAFs statistikk inneholder 14 ulike feiltyper, men i nesten 60 prosent av hjelpeoppdragene dreide det seg om tre typer feil.

Se tabell i bunnen av artikkelen for oversikt over alle feilene.

Den aller hyppigst forekommende feilen handler om mangel på strøm fra batteriet eller elektrisk feil. Nesten hver fjerde veihjelpsutrykning skyldtes flatt batteri eller at det elektriske systemet på en eller annen måte hadde brutt sammen. (Teksten fortsetter under bildet.)

Lys + kulde = krise
- Mye skyldes sløvhet der et lys er blitt stående på, gjerne fordi kjørelysene ikke slår seg av automatisk. Selvutlading er også en viktig grunn: Salt fra veien legger seg på batteriet, og saltet er en god strømleder, sier kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF.

Han oppfordrer alle til å vaske batteriet grundig under vårvasken for å få bort dette saltet.

Les også: Så lett skader du bilen din - om bruk av startkabler og Slik unngår du flatt batteri

Hvor lenge et batteri varer, avhenger av en rekke forhold. Det er forskjeller fra batteri til batteri og biltyper imellom, og ikke minst avhenger levetida av om du kjører mye langkjøring og eller om du stopper og starter ofte.

Engebretsen mener nettopp dette kan være noe av forklaringen på at Oslo er på topp når det gjelder hjelpeoppdrag som handler om batteri. I Oslo handler knappe 30 prosent av alle veihjelpsoppdrag om denne typen feil.

Til sammenligning er strømtrøbbel årsak til bare rundt 16 prosent av hjelpeoppdragene i Finnmark og Nordland. – Folk på landet søker gjerne hjelp fra naboen før de ringer oss. I Oslo ringer folk etter hjelp i stedet, sier Engebretsen.

Fem til sju år gamle biler er overrepresentert når det gjelder flatt batteri. Årsaken kan i stor grad være at originalbatteriet fortsatt står i bilen – uten å ha fått den kjærlighet og omtanke det trenger.

Motorfeil og ulykker
Etter batterifeil/elektrisk feil følger motortrøbbel som nest vanligste årsak til NAFs hjelpeoppdrag. Selv om dette høres mer alvorlig ut enn et flatt batteri, opererer NAF med en «fikset på stedet»-rate på nær 75 prosent for alle feil unntatt ulykker og utforkjøringer.

Neste punkt på lista, med 14,2 prosent, dreier seg om hjelp knyttet til ulykker og utforkjøringer. Utforkjøringer gjelder naturlig nok særlig om vinteren, opplyser Engebretsen.

Les også: Slik svikter bilene våre - feil avslørt i EU-kontroller

Her er listen over de hyppigste bilfeilene i 2007:

1

Elektrisk feil/batteri

22,5 %

2.

Motorfeil

20,4 %

3.

Ulykke/kollisjon/utforkjøring

14,2 %

4.

Tenningsfeil

9,8 %

5.

Styring/hjul

9,4 %

6.

Utelåsing/selvforskyldt

6,3 %

7.

Drivverk

5,3 %

8.

Drivstoff feil/mangel

3,4 %

9.

Bremser

2,2 %

10.

Kjøling

2,0 %

11.

Lås / alarm

1,9 %

12.

Diverse

1,5 %

13.

Lading

0,8 %

14.

Karosseri/varme/ventilasjon

0,4 %

Mer om bil og trafikk finner du i Bilmagasinet.