Gå til sidens hovedinnhold

Her møter Jens trafikkdøden

Statsministeren hadde en spesiell beskjed til Per-Kaare.

Mandag fikk Per-Kaare Holdal møte statsminister Jens Stoltenberg og fortelle ham om tragedien som kostet søsteren og hennes familie livet.

Anne-Cathrine (38), Arnt Olav (39) og datteren Andrea (5) Steinsland døde i en frontkollisjon med en trailer på E 39 i Egersund for to år siden.

- De kunne ha vært i live dersom veien hadde vært sikret med midtrekkverk, sa Anne-Cathrines bror i september. Les intervjuet her.

Stoltenberg hadde følgende melding:

- Hils personlig hjem til din far.

Startet aksjon for sikrere veier
Per-Kaare Holdal benyttet sjansen til å be statsministeren gripe inn og møtesikre veiene langt bedre enn hittil.

Holdal var med på å starte aksjonen Nei til Frontkollisjoner.

- Vi håper vi kan bidra til at midtrekkverk blir satt opp på de verste ulykkesstrekningene, slik at det reduserer risikoen for at andre familier opplever den samme forferdelige tragedien som vi har gjennomgått, sier Holdal.

Nei til Frontkollisjoner har gjentatte ganger sendt brev til Statsministerens kontor med ønske om å møte statsministeren og ta opp det viktige spørsmålet om hvorfor Norge mangler midtrekkverk på store deler av hovedveinettet.

Mens de har ventet på svar, har de bidratt sterkt til kravet om strakstiltak. Blant annet demonstrerte de i Oslo i september hvor et stort korstog inntok gatene. Da krevde de høylytt at politikerne må ta et større ansvar.

I den anledning møtte statssekretær ved Statsministerens kontor, Svein Fjellheim, protestgruppen og fortalte at statsministeren ønsket å møte Nei til Frontkollisjoner i nærmeste fremtid.

LES MER: - Norge verre enn Albania

Mandag fikk de så endelig møte statsministeren og samferdselsministeren sammen med andre aktører som Trygg Trafikk, NAF og Landsforeningen for trafikkskadde.

Det var styreleder biskop Tor B. Jørgensen og Per-Kaare Holdal (som adm. kontakt) som møtte opp på statsministerens kontor.

- Vi fremla trafikkdirektør i Statens vegvesen Finn Harald Amundsens utsagn om per juni 2007 fantes det 98 drepte i trafikken, og dette er en økning på 14 prosent sammenlignet med i fjor, sier Holdal.

Sverige: 3830 km, Norge: 106 km
Nei til Frontkollisjoners viktige poeng er at rundt 17 prosent av alle trafikkulykker er møteulykker, hvor 60 prosent av de forulykkede dør.

- Når man først havner i en møteulykke, så er faren stor for at man ikke overlever, sier Holdal.

Advokat Gunnar Grøtte påpeker at etter at den ulykkesbelastede riksvei 134 Drammen-Hokksund ble bygget ut og midtrekkverk satt opp, forsvant ulykkene totalt.

- Det viser at midtrekkverk fungerer 100 prosent mot tragiske ulykker, sier Grøtte.

Holdal påpeker at Statens vegvesen har uttalt at det finnes et behov for 530 km midtrekkverk.

- Vi håper at dette vil samsvare med bevilgningene som fremlegges i Nasjonal Transportplan i januar neste år, sier Holdal.

Sverige har nå rundt 4000 kilometer med midtrekkverk, og Vägverket skal møtesikre alle hovedveiene innen 2015.

Norge har kun 106 kilometer med midtrekkverk totalt.

LES MER: Norge: 106 km, Sverige: 3820 km

- I fjor ble det bevilget kun 10 kilometer midtrekkverk, og i forslaget til det nye statsbudsjettet er det foreslått 15 kilometer midtrekkverk neste år. Dette er altfor dårlig. Vi hadde håpet på minst 100 km med midtrekkverk, sier Holdal.

Han forteller at det også er foreslått å bevilge 1 milliard kroner til rassikring neste år.

Vegvesenet har opplyst om at i løpet av en tiårsperiode så omkommer to personer i året på grunn av ras.

- Å rassikre veiene er kjempebra, jeg synes det er kjempeflott at man bevilger 1 milliard til dette. Men til sammenligning dør 150 mennesker hvert år i frontkollisjoner og 20.000 blir skadet, og det er meget viktig å bevilge penger til midtrekkverk også, sier Holdal.

Han legger til at i Sverige har de fått en like stor nedgang i antall drepte i trafikken som Norge har fått en økning i antall drepte.

- Det tyder på at det svenskene gjør fungerer, sier Holdal.

Nei til Frontkollisjoner ønsker også en revurdering av Nullvisjonen.

- Vi ønsker at loven om at trafikksjåfører kan bli tiltalt for uaktsomt drap skal endres, og at ansvaret må i større grad ligge hos de organisasjoner som er involvert i bygging og drifting av veinettet, sier Holdal.

LES OGSÅ:Veiene er helt på felgen

Store kostnader
Ved hjelp av tall fra TØI har Nei til Frontkollisjoner beregnet at det kostet samfunnet 6,3 milliarder kroner for antall drepte og skadde i frontkollisjoner for 2007 i perioden frem til 31. oktober.

Disse tallene skyldes en nærmest fullstendig manglende sikkerhet mot frontkollisjoner på 2- og 3-feltsveier oppgir Nei til Frontkollisjoner.

Ifølge Statens Vegvesen kan 200 millioner kroner gi 200 kilometer med midtrekkverk. Utgiftene for møtesikring av veiene kan slik forsvares med hva det koster samfunnet per tapte liv i frontkollisjoner.

Leder i Bilaksjonen, Kjell Hansen, har tidligere påpekt overfor Nettavisen at det er mange som overlever og må gå på trygd resten av livet.

- Dette er snakk om store kostnader, pluss at liv blir ødelagt, fortalte Hansen.

Professor Per A. Løken i Sikkertrafikk.no har også understreket hvor viktig det er å få satt opp midtrekkverk.

- Dersom en fartsglad skjener ut i veien, er faren stor for en møteulykke hvor en eller flere i motgående bil blir dratt med i døden. Midtrekkverk fjerner denne risikoen totalt, fortalte han.

Det siste fra Nettavisen Motor:

- Disse bilene er livsfarlige

- Her er de nye bomstasjonene

- Slik vil Høyre redde veiene

Jens var positiv
Holdal har tidligere uttalt overfor Nettavisen at Nei til Frontkollisjoner har hatt flere møter med ledende politikere, og at de har lett etter unnskyldninger fremfor å lete etter løsninger.

Men han var imidlertid fornøyd etter møtet med Stoltenberg og Navarsete.

- Under møtet var statsministeren og samferdselsministeren positive til vår oppfordring for økt satsning på midtrekkverk og deres tilbakemeldinger var lovende, sier Holdal etter møtet om mandag.

Nei til Frontkollisjoner la også merke til at statsministeren syntes sammenligningen med Sverige var meget interessant.

- Han fikk også se saken fra de pårørendes side, og han bad meg gi en personlig hilsen til min far, sier Holdal.

Da gjenstår det å se om det endelige statsbudsjettet for neste år åpner for mer enn de foreslåtte 15 kilometer med midtrekkverk.

Kilder:

Det svenske vägverket Årsredovisning for 2007 (Se side 38), Nasjonal Transportplan 2006-2015, Nasjonal Transportplan 2010-2019, Statens vegvesens dybdeanalyse av dødsulykker 2006, TS 2007, side 38 punkt 8.3.2. , Vegen og Vi nr 1/8

Se Nei til Frontkollisjoners oversikt her .

Mer om bil, mc og trafikk finner du i Nettavisen Motor.

Reklame

Pørni slår alle rekorder - her ser du serien gratis

Kommentarer til denne saken