Gå til sidens hovedinnhold

Staten tar 10.000 for ingenting

Du må betale bilavgift for ting som ikke finnes. - Totalt meningsløst, sier NAF-direktør.

Ved kjøp av ny bil betaler man nemlig avgiftskroner av vekt på drivstoff og spylevæske som ikke finnes, skriver DinSide.no.

Dette er et eksempel på hvordan staten kan ta med begge hendene

Visste du at du for eksempel betaler 10.000 kroner i avgift for ingenting ved kjøp av en ny Ford Mondeo?

Denne summen avviker litt ettersom hvilken biltype det er snakk om. Men like fullt ut er dette snakk om en ekstraavgift på vekt av væsker som ikke er der når du får bilen.

Diskuter saken nederst

Staten tar med begge hendene
- Å betale for vekten av drivstoff som ikke er der er totalt meningsløst. Dette er et eksempel på hvordan staten kan ta med begge hendene, sier direktør for samfunnskontakt i NAF, Håkon Glomsaker, til Nettavisen.

Egenvekten på bilen oppgis etter EU-standarden med visse tillegg for fører, bagasje og ulike væsker.

Vekten for fører og bagasje trekkes fra (75 kilo), men det gjør ikke vekten for drivstoffet og spylevæsken, til tross for at dette er saker man ikke får med på kjøpet.

Tankvolumet på en Mondeo er på 70 liter, og denne skal være fylt opp 90 prosent i følge regelverket. Det gir 63 liter diesel som veier rundt 53,5 kilo. Med fem liter spylevæske blir det totalt rundt 58 kilo.

En 2,0-liters Mondeo med dieselmotor og 140 hester veier 1571 kilo, og det gir den en vektavgift på 84.738 kroner, oppgir DinSide.no.

Trekker man i fra vekt for drivstoff og spylevæske, blir egenvekten på 1.513 kilo. Det betyr at vektavgiften da kunne ha vært 74.734 kroner.

Dermed betaler man 10.000 kroner i avgift på drivstoff og spylevæske som man ikke får noe igjen for. Rett og slett en avgift for ingenting.

Det siste fra Nettavisen Motor:


- 10 motorsykler Norge elsker

- Vil du kjøpe boten min?

- Diesel billigere enn bensin

- Hadde staten drevet en vanlig handel, hadde dette havnet i forbrukerrådet, sier Glomsaker.

Ser ikke poenget
Bilavgiftene regnes ut etter tre faktorer: CO2-utslipp, antall hestekrefter og vekt.

- Det fornuftige er å beregne avgiften kun etter CO2-utslipp, og faktisk betale avgift etter hvor mye man forurenser, sier Glomsaker.

Dette har også Norges Astma- og Allergiforbund påpekt, hvor de ønsker at avgiftene skal endres etter hva som faktisk kommer ut av eksosrøret.

Les mer om dette:Foreslår avgift etter biltype

Ifølge myndighetene vil det være nesten umulig å fjerne vektavgiften på drivstoff og spylevæske.

- Denne beregningsmåten brukes av praktiske hensyn. Jeg ser ikke poenget i å trekke fra vektavgiften på bilens væsker. Da ville det ha blitt meget komplisert å beregne ut avgiften for hver enkelt bil. Nå bruker vi jo data fra typegodkjenningen som gir en fiskal avgift etter EU-standarden, sier seniorrådgiver i Finansdepartementet, Rune Nygård, til Nettavisen.

Staten tjener flere hundre millioner i året på engangsavgiften, og denne inntekten vil myndighetene nødig være foruten.

- Hensikten med engangsavgiften er jo å skaffe inntekter til statskassen. Og dersom man hadde fjernet vektavgiften på bilens væsker, så hadde man nok bare justert opp satsene for vektavgiften, så det er ikke sikkert at engangsavgiften hadde blitt noe billigere likevel, sier Nygård.

Mer om bil, MC og trafikk finner du i Nettavisen Motor

Kommentarer til denne saken