Gå til sidens hovedinnhold

Hold vekten livet ut

Forskere har studert hvordan vekten påvirkes på lang sikt.

(SIDE2): I den amerikanske studien deltok 121 000 mennesker og poenget med studien var å se hvordan ulike kosthold og levevaner påvirker kroppsvekten over lang tid.

Forskerne fra USA, Dariush Mozaffarian, Walter Willett og Frank B Hu ved Harvard School of Public Health i Boston har tilbrakt de to siste tiårene med å følge og detaljstudere 121 000 mennesker i en stor studie og sett hvordan små forandringer i livsstilen kan gjøre at et menneske holder vekten eller legger på seg.

Det skriver svenske Aftonbladet, torsdag.

En liten håndfull forandringer i livsstilen kan gi utbytte. Det er lettere å forebygge overvekt enn å prøve å bli kvitt det etterpå, skriver Dariush Mozaffarian.

Hvert fjerde år ble deltakerne i studien veid og målt i tillegg til å svare på en rekke spørsmål om sine kostvaner. I snitt gikk personene opp 1,5 kilo for hver fireårsperiode.

Og her er forskernes forklaring på hvorfor det skjedde;

Et ekstra glass vin eller øl hver dag: + 0,2 kilo

En ekstra porsjon pålegg på skiva hver dag: + 0,5 kilo

En ekstra porsjon kokt, stekt eller bakt potet hver dag: + 0,7 kilo

En ekstra time tv-titting hver dag: + 0,2 kilo

Å drikke sukkerholdig leskedrikk: + 0,5 kilo

For de personene som gikk ned i vekt ble vektnedgangen i store trekk forklart på denne måten:

Bytte ut poteten mot en porsjon andre grønnsaker hver dag: - 0,2 kilo

Å være fysisk aktiv: - 0,8 kilo

Å spise nyttig yoghurt på påvirker tarmfloraen: - 0,4 kilo

Å daglig velge et fullkornalternativ: - 0,2 kilo

Å spise frukt daglig: - 0,2 kilo

Reklame

Strømsjokk: Så mye billigere har fastpris vært i januar

Kommentarer til denne saken