Gå til sidens hovedinnhold

Vet du hvem som eier hvem?

Jaguar er faktisk et indisk merke, og mange modeller brukes på flere merker.

Bilindustrien er en ganske interessant stilstudie i eierskap. Det er nemlig på ingen måte slik at alle merkene du ser rulle rundt på veien, egentlig er et helt eget merke.

Det er velkjent at Volkswagen eier Audi, og at bilene på mange måter er like, men sammensuriumet i bilbransjen er langt større enn som så.

En eier, mange merkenavn

I USA gikk for eksempel bilmodellen Neon rundt på veiene med både Chrysler og Dodge-merke på seg - i samme design. I Norge ble nok importøren av Chevrolet en anelse overrasket da de fikk beskjed om at bilen Volt, som de hadde ventet på en stund, ikke skulle være en Chevrolet her i landet, men i stedet skulle selges av Opel under navnet Ampera. For selv om Chevrolet og Opel eies av samme selskap, har det vært forskjellige importører.

Enda mer komplisert blir det å se på forholdet mellom Volkswagen og Porsche, der selskapene i lang tid har forsøkt å kjøpe hverandre, og rett og slett har hatt eierandeler hos hverandre. Situasjonen ble så komplisert at selskapene har bestemt seg for å legge stridsøksen til side, og bare fusjonere.

Britisk er ikke så britisk

Den største endringen er det nok likevel de klassisk britiske produsentene har gjennomgått. Disse var i sin tid mer eller mindre selveid, men på rekke og rad har de fått nye eiere. De erkebritiske merkene Jaguar og Land Rover er nå eid av det samme Indiske selskapet som inntil nylig lagde verdens billigste bil, mens BMW har tatt over både Mini og Rolls-Royce.

På toppen av dette er det en rekke bilprodusenter som samarbeider om utvikling av enkelte modeller.

Under finner du en oversikt over hvilke av de store selskapene som eier hvilke andre produsenter og bilmerker. Vi har holdt utenfor det meste av nisjeprodusenter. Hvor tett merkene og eierskapene er integrert varierer i betydelig grad. Ofte bruker gruppene for eksempel felles motorteknologi, mens de forskjellige merkene er mer eller mindre fristilte i hva de gjør.

I andre tilfeller dyttes en teknologi ut på tvers av merkene. For eksempel kommer den nye Volkswagen Up ut i nærmest identisk utgave med Skoda-merke, og i USA vil for eksempel nye Toyota GT-86 bli solgt under merkenavnet Scion.

BMW

  • Mini
  • Rolls-Royce

Daimler

Tyske Daimler fusjonerte med amerikanske Chrysler i 1998, men samarbeidet fungerte dårlig, og selskapet ble igjen delt i 2007.

  • Mercedes-Benz
  • Smart
  • Maybach (avvikles)

Fiat

Fiat er i en fusjonsprosess med Chrysler, hvor de nå er majoritetsaksjoner, som blant annet har Dodge og Jeep. I tillegg eier de følgende produsenter.

  • Alfa Romeo
  • Ferrari
  • Lancia
  • Maserati

Ford

  • Lincoln
  • Mercury
  • Mazda (minoritetsaksjonær)
  • Aston Martin (minoritetsaksjonær)

General Motors

  • Cadillac
  • Chevrolet
  • GMC
  • Daewoo
  • Opel
  • Vauxhall (Opels merkenavn i Storbritannia)
  • Holden (Australsk)

Honda

  • Acura

Hyundai

  • Kia

Mazda

Mazda eier ingenting annet, men Ford er en minoritetseier.

Mitsubishi

Står helt alene, men har stått for mesteparten av «trekløverbilen» i-MiEV som også selges av Peugeot og Citroën.

Peugeot

  • Citroën

Selskapet samarbeider også med Toyota om utviklingen av småbilen Aygo/C1/107, samt med Mitsubishi om i-MiEV/C-Zero/iOn

Renault

  • Nissan
  • Infiniti

Suzuki

  • Eier deler av Daewoo

Tata Motors

Den indiske storprodusenten har tatt over en rekke selskaper de siste årene, og har formelt samarbeid med både Ford og Fiat.

  • Jaguar
  • Land Rover

Toyota

  • Lexus
  • Scion
  • Daihatsu
  • Hino Motors
  • Isuzu (minoritetsaksjonær)
  • Subaru (majoritetsaksjonær)

Selskapet samarbeider også på Peugeot/Citroën om utviklingen av småbilen Aygo/C1/107.

Volkswagen

  • Audi
  • Bentley
  • Bugatti
  • Lamborghini
  • Seat
  • Skoda
  • Porsche (fusjonsprosess)

Volvo

Volvo er mer eller mindre frittstående i sin utvikling. Selskapet var i mange år kraftig påvirket av sitt eierskap fra Ford, men er i dag eid av det kinesiske selskapet Zhejiang Geely Holding Group, som også eier den kinesiske produsenter Geely.

Saab

Kriseforfulgte Saab ble kjøpt ut av GM av den nederlandske nisjeprodusenten Spyker i kjølvannet av finanskrisen. Har siden hatt store problemer, og Spyker har i lang tid desperat forsøkt å få solgt selskapet. Gjenværende bånd til GM ser ut til å gjøre dette umulig.

Kommentarer til denne saken